Danske motorcyklister provokerer politiet - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Danske motorcyklister provokerer politiet

Motorcyklist sigtet og motorcyklen beslaglagt
CO
18/04-2021 kl. 11:44
Anslået læsetid: 5 Minutter

Vedtagelsen af en ny lov hvor politiet efter de nyligt fastlagte retningslinjer for vanvidskørsel kan beslaglægge motorcykler – og bortauktionere dem hvis domstolene godkender sanktionen – har skabt en del furore.
Og det gjorde det faktisk allerede før loven blev vedtaget.

Har fanget mediernes opmærksomhed
I følge de tidlige nyhedsudsendelser på TV 2 denne morgen fik udsigten til den nye lovgivning en gruppe danske motorcyklister op af stolen i sådan en grad, at de markerede utilfredsheden med at udfordre etatens udsendte på en efter danske forhold særdeles alternativ facon.
Foretagendet hvor motorcyklisterne provokerede etatens udsendte dokumenterede de utilfredse danske motorcyklister på video, og nu er danske nyhedsmedier blevet opmærksomme på den ikke specielt hensigtsmæssige kørsel.
Det kan du læse mere om, ved at følge linket nedenunder til dagens artiklen om emnet på TV2.
En motorcyklist fra sådan en video optaget i August 2020 er efterfølgende identificeret, og blev i fredags sigtet for overtrædelse af straffeloven og færdselsloven.
Motorcyklisten kan ikke tiltales efter den nye lovgivning, men motorcyklen er dog beslaglagt.


Videoen på TV2 er tilsyneladende redigeret, men det lykkedes os at lokalisere en formentlig uredigeret YouTube video fra gruppen, hvor den danske motorcyklist der også figurerer i TV2’s video leger kispus med etatens udsendte.

Vi er overbeviste om, at den form for “protest” ikke vinder gehør hos danske motorcyklister generelt.
Gruppen hævder i følge TV2 ganske vist, at vanvidskørslen ikke har de store konsekvenser for borgere i området.
Men de fleste af vi rutinerede motorcyklister ved, at der sagtens kan ske uheld, når man uventet bliver overhalet indenom af en lavtflyvende motorcykel, hvis motorcyklen båler over for rødt lys på baghjul med gashåndtaget i bund eller man flintrer afsted med vanvittig hastighed i byen.

Vær mod andre, som du ønsker de er…
Og så er det måske på sin plads at huske på, at det altså ikke er etatens udsendte der er ansvarlige for den nye lov.
De danske politifolk er ganske almindelige mennesker som du og jeg, der er ansat til at håndhæve gældende lovgivning samt bistå og hjælpe den danske befolkning.
Og mange af politifolkene er nøjagtig som du og jeg passionerede motorcykelentusiaster i fritiden, hvor en stor del af dem er nogle rigtig flinke og sympatiske gutter.
Her på MagaCin kender vi en del danske politifolk, der er friske på at give motorcyklen seriøst gas på bane og bagefter hygge sig med en sludder om motorcykler.
Er det rimeligt bevidst at provokere etatens udsendte og give dem fingeren under udførelsen af deres hverv?

Forskelsbehandling med ny lov
Nogle vil måske indvende, at den nye lov “skyder gråspurve med kanoner”, og man kan argumentere for, at der ikke er proportionalitet vedr. sanktionerne i den nye lov.
Køretøjerne søges beslaglagt og bortauktioneret uanset hvem der ejer køretøjet og uanset værdi.
Så eksempelvis uskyldige borgere risikerer at miste et udlånt køretøj – evt. i forbindelse med prøvekørsel ved potentielt salg – nogle kan få et køretøj til en værdi af millioner af kroner konfiskeret, imens andre slipper med at få den gamle havelåge til et par tusinde konfiskeret.
Institut For Menneskerettigheder’s hjemmeside kan du blandt andet læse, at man som borger i en retsstat er sikret, at indgreb i ens rettigheder har et lovligt formål og proportionalitet.
I den danske grundlov er danske statsborgere sikret lighed for loven.
Men vi må altså konstatere, at sanktioner og økonomiske konsekvenser for den samme forbrydelse kan variere ganske betragteligt med den nye lov.

Kan man forestille sig, at dem som insisterer på at køre vanvidskørsel fremover anskaffer de billigste køretøjer der kan opdrives?

Der mangler præcedens
Den nye lov om vanvidskørsel er så ny, at der endnu ikke er dannet præcedens for endelig konfiskation af køretøjer.
Derfor har vi endnu til gode at se, hvor mange køretøjer der rent faktisk bliver bortauktioneret.

Sådan protesterer man andre steder
Dagens eksempel er efter vores mening en rigtig dårlig måde at give udtryk for sine holdninger på.
Uagtet den omtalte gruppes holdning til, at deres kørsel ikke har de store konsekvenser for borgere i området, er den umulig at retfærdiggøre den dag det går galt.
Bare tanken om en motorcykel på baghjul der rammer en barnevogn med 130 km/t får det til at løbe koldt ned af ryggen.
Og man kan heldigvis stadig skabe forandringer i et demokrati, ved at benytte sig af traditionelle og anerkendte metoder.

Det så vi et tydeligt eksempel på i Frankrig, hvor motorcyklister demonstrerede mod ny upopulær lovgivning.

Franske motorcyklister protesterede 20. Februar i år, da landets politikere besluttede at slå hårdt ned på den ellers alment anvendte praksis, hvor franske motorcyklister kører mellem rækkerne for at mindske trængslen i trafikken.
Det fik efterfølgende Interministerial Road Safety Delegate Marie Gautier-Melleray til at love, at man ville iværksætte en ny undersøgelse, der muligvis kunne føre til lovliggørelse af den hidtil anvendte praksis.
Vi er ikke overbeviste om, at Marie Gautier-Melleray havde været lige så positivt stemt, hvis de demonstrerende motorcyklister havde bålet rundt på baghjul med en strittende langemand imens de kørt over for rødt lys.

Hvad mener du om den protestform gruppen af danske motorcyklister har praktiseret?


Hold dig opdateret på de seneste MC-nyheder!

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på MagaCin.dk

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start