Dejlige danskere
Trafikken bliver desværre aldrig fejlfri, hvorfor det i disse trafikale overbelastningstider, er godt at kunne redde sig selv i tilspidsede situationer. Det virker dog som er dette kun en behagelig medleverance for en del af dem som tilmelder sig efteruddannelserne.
Mange på dygtiggørelsesstederne har meldt sig til for at have det sjovt, og for at komme til at udnytte noget mere af deres overlegne maskiner. De ønsker ganske enkelt mere køreglæde i dagligdagen, i samvær med deres højt elskede motorcykler.
Det virker også lidt komisk at se købere af maskiner til flere hundrede tusinder, spare et kørekursus væk. For derefter køre rundt som Bambi på isen, med adskillige ubrugte centimeter gummi på siderne af dækkene. En dag eller to på efteruddannelse vil mangedoble køreglæden og udnytte resterne af siderne på gummiringene.
I år ser det ud som om den rigtige holdning finder frem til os danskere. De etablerede kursusudbydere melder om fulde huse. DMC har solgt dygtiggørelse til et par hundrede af os, Mestersvinger vel nogenlunde det samme, og FDM til næsten et halvt tusinde.
Ud over de store, har også mange køreskoler, politifolk og private brugt energi på at gøre danskerne til gladere mennesker på maskinerne. Et skøn er at de i samlet flok, har ført en to-tre hundrede motorcyklister mod nye højder.
FDM og MCTC kurserne melder også om fortsat telefonstorm, hvilket tyder på at dette nye danske fænomen heldigvis ikke er et kort modeflip. FDM tager dette med ophøjet ro, og opretter bare nye kurser i takt med afvikling og fuldtegning.
Dette antal der vælger at have det sjovt med deres maskiner, er dog stadig under 1% af de danske motorcyklister. Dog langt bedre end tidligere tiders tilslutning.
I Østrig findes der et gigantisk kursusanlæg for motorcyklister, der kan efteruddanne op til 600 personer om dagen. Trods en relativ høj pris for deltagelse på det østrigske anlæg, har de fulde huse dagligt. De kan altså uddanne selvsamme antal, som vi danskere får igennem per år, på to dage.
Østrigerne tænker endnu mere på at have det sjovt end vi danskere. De har verdens bedste veje, så hvorfor ikke blive drøn god, så disse sjove serpentinerveje giver bedst mulig afkast. Ja hvorfor ikke, Hermann og Helmuth, i er måske alligevel ikke så fjollede.