Den første Aprilia RSV4 X leveret
Nu har den første lykkelige ejer af Aprilia RSV4 X endelige modtaget sin motorcykel.
Specialmodellen med et ekstra X i efternavnet (romertallet 10) som skulle produceres i et begrænset oplag på netop 10 eksemplarer, og som du allerede i Marts måned kunne læse om her på MagaCin i artiklen: Den gode nyhed: Aprilia laver vild jubilæumsmaskine. Den dårlige nyhed: den er nok allerede udsolgt.
Modellen der blev annonceret til salg for €39.900,- blev da også som forudsagt udsolgt på ganske få timer.
Blandt køberne var roadracing ikonet og tidligere verdensmester Max Biaggi der har fire 250cc og to WSBK VM titler på CV'et, samt den nuværende MotoGP kører Andre Iannone.
En glad mand med en fed motorcykel
Max Biaggi har fået sit eksemplar
Ventetiden er over for Max Biaggi, der umiddelbart efter modtagelsen af sit eksemplar, besluttede sig for at hive modellen direkte på bane. “Den Romerske Kejser” indviede således sit eget personlige eksemplar af specialmodellen på den italienske racerbane Mugello d. 1.-2. September.
Aprilia RSV4 X, V4's celebratory version made by Aprilia Racing, on track with @maxbiaggi at Mugello.
And now on delivery to the ten lucky ones who ordered it. #Aprilia #RSV4X
Find out more: https://t.co/hLJeNQ4NvO pic.twitter.com/5WCH1b52Wm— Aprilia (@ApriliaOfficial) 5. september 2019
Den seksdobbelte verdensmester udtalte efterfølgende:
“Tackling the corners at Mugello astride the RSV4 X is always a fantastic thrill!
The sensations are exactly like those of a racing bike and, as soon as I got on it, I felt like I had never quit racing”… og man kan egentlig godt forstå at Max Biaggi synes at Aprilia RSV4 X kører som en racer.
165 kg
Aprilia's udviklingsafdeling har nemlig benyttet erfaringen de har høstet gennem racing, til at optimere denne specialudgave. Aprilia Racing har anvendt letvægtskomponenter som kulfiber, diverse aluminium billet stumper, en letvægts benzintank og smedede Marchesini magnesium hjul, for at holde vægten på beskedne 165 kg.
225HK
1078cc V4 motoren er præpareret af Aprilia Racing, hvilket involverer en i folkemunde såkaldt “blueprinting” med særskilt opmærksomhed på tolerancer, lige som man gør med racing motorer. Motoren er blandt andet udstyret med specielle indsugnings-knastaksler med aggressive profiler, andre ventilfjedre, et “Sprint Filter” luftfilter – som man også anvender i MotoGP – et specielt udvklet Akrapovic udstødningssystem, og i ECU'en's software findes specielt udviklet og finjusteret mapping.
Motoren leverer 225 hestekræfter, så der er altså 1 HK pr. knap trekvart kilo motorcykel.
ANN gearkasse
Helt specielt for Aprilia RSV4 X, sendes motorens kræfter videre til baghjulet via en sekstrins gearkasse med omvendt gearskift, hvor frigearet ligger øverst. Et system der hos Aprilia går under navnet ANN (Aprilia No Neutral), hvor man altså ikke passerer frigearet når der skiftes fra 1. til 2. gear.
Derudover er Aprilia RSV4 X udstyret med GP4-MS radialt monterede billet bremsecalipere og en 19×16 radial billet bremsemaster. Vi tror på, at en enkelt finger på bremsegrebet er mere end rigeligt til at få hold på vildbassen. Bemærk også luftindtag til forbremserne på billedet over artiklen.
Jo… vi forstår godt at Max Biaggi synes at Aprilia RSV4 X føles som en ægte racer.
Stort tillykke til Max Biaggi med den seneste tilføjelse i den personlige garage, og selvfølgelig også tillykke til de resterende 9 der forhåbentlig modtager deres eksemplarer i nær fremtid.
Vi er slet ikke misundelige.