Den forkerte vej for R6 ydelsen
Yamaha R6 har siden introduktionen i 1998 været en af markedets mest kompetente sportsmaskiner i supersportklassen. Det er den stadig, og ingen tvivl om 2017 modellen er rigtig fin grundet de mange nye og moderne detaljer der kun gør den mere skarp.
Desværre er det for Yamaha R6 gået den forkerte vej siden 2008-2009, når der tales motor. Da den første Yamaha R6 blev præsenteret i 1998, var ydelsen 120 hk, og momentet flottede sig med 67 Nm. Siden blev motorene kun bedre for hver opdaterede R6, for i 1998-1999 at toppe med solide 127 hk og flotte 69 Nm.
Efter 2009 er det gået ned af bakke for Yamaha R6. Fra 2010-2016 leverede Yamaha R6 motorene 122 hk og 68 Nm moment, og nu kommer den flotte og skarpe 2017 nyhed, hvor motoren igen mister power. I 2017 modellen er ydelsen faldet til 118 hk og 62 Nm.
Siden den skarpeste model af Yamaha R6, 2008-2009 modellen med 127 hk og 69 Nm, har R6 altså mistet 9 hk og 7 Nm i den seneste udgave af den skarpe racer.
Grunden er tidens skrappe forurenings og støjkrav. Dette koster på ydelsen, trods det faktum at producenterne gør alt der er i deres magt for at oppe sig mod mere effekt på tidens sportsmaskiner. Og der er naturligvis ikke kun Yamaha der er ramt af disse krav.
Er ønsket den vildeste supersportsmaskine penge kan købe, er det altså stadig Yamaha R6 2008 modellen der skal investeres i. Men den nye R6 har så meget andet, og det er jo ikke kun effekt der gør en god sportsmaskine.