Donut Lab gør det let at bygge EV
Husker du, da vi tilbage i 2019 første gang fortalte om den opsigtsvækkende nye elektriske motorcykel fra det nystartede finske firma RMK, der efterfølgende skiftede navn til Verge?
En elektrisk motorcykel hvor motoren, som er en integreret del af baghjulet, i første ombæring var opgivet til at levere 320 Nm, men senere i processen blev opjusteret til 1.000 Nm!
Tæt på modellen
De som har fulgt lidt med i artiklerne om Verge Motorcycles ved, at flere her på redaktionen fandt modellen ret så interessant, da den ikke lignede noget vi havde set før. Og derfor var det også ret fedt at komme helt tæt på den til EICMA i 2019, hvor vi ved samme lejlighed fik en god snak med nogle af folkene bag projektet.
Her fik vi faktisk lovning på at prøvekøre modellen snarest muligt, men det satte Corona-pandemien desværre en stopper for. Så vi skal spole tiden godt fire år frem, før det endelig lykkedes at trille en tur på den bestialske maskine.
Producenten bag drivværket udvider
Hver eneste gang vi har skrevet noget om Verge TS er kommentarsporet blevet fyldt af folks meninger og holdninger om elektriske motorcykler, og især om hvorfor Verge TS’ maksimale drejningsmoment på +1.000 Nm er overdrevet.
Ja, faktisk har nogle endda skrevet, at det simpelthen må være en løgn.
Nu er testpiloterne her på siden hverken ingeniører, fysikere eller matematikere i hvide kitler, og har ikke dissekeret motor eller tal. Men vi kan bare sige, at der er rigeligt med moment fra motoren i den finske ellert. Og nu vil producenten bag motoren gøre livet lettere for dem, som kunne tænke sig at bygge et elektrisk drevet køretøj.
Som du kan høre i videoen ovenfor, så har Donut Lab – som står bag drivværket i Verge – lanceret en såkaldt motorfamilie, som ifølge Donut Lab skulle gøre det både nemmere og billigere for innovative sjæle at udvikle en elektrisk motorcykel – eller bil for den sags skyld – da en stor del af udviklingsprocessen allerede er taget hånd om.
Som du kan se på billedet ovenfor, tilbyder Donut Lab samme koncept i flere forskellige konfigurationer, og hertil følger naturligvis kontrolenheder og batteripakke.
Vi kigger naturligvis på den linje der gælder for motorcykler, og her står der altså 150 kW (eller 204 heste) og 1.200 Nm. Det er meget! Og hvis vi stoler på den flinke mand i videoen længere oppe, så er det altså også den mest effektive elmotor i verden, hvis man kigger på vægt/effekt.
Prisen på grisen bliver godt nok ikke nævnt i denne ombæring. Men har du planer om at udvikle en elektrisk drevet motorcykel med masser af moment, så kan Donut Lab angiveligt gøre processen meget lettere for dig end det hidtil har været.