Ducati efterligner Honda
Anslået læsetid: 0 Minutter
Honda har gennem mange år benyttet variabel knasttiming på nogle af deres motorer. Best kendt MC er deres CBR med VTEC motor.
Nu kommer også Ducati med variable knaster. Systemet med variable knasttider, betyder normalt at gas ind og ud, kan tilpasses bedre til omdrejningstallet, hvilket betyder forbedrede forbrugstal og en mere harmonisk motor.
Ducati oplyser selv 8% forbedrede forbrugstal på den nye DVT (Ducati Valve Timing) motor.
Ducati Testastretta DVT data:
- DVT (Desmodromic Variable Timing) system
- Boring 106 mm, slaglængde 67.9 mm
- Volumen 1,198 cm3
- Max power 160 Hk ved 9,500 rpm
- Max moment 136 Nm ved 7,500 rpm
- Desmodromisk ventilstyring
- Dual Spark (DS) tænding
- Bankesensor
- Euro 4
0 personer snakker om “Ducati efterligner Honda”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Nu er det ikke Honda de efterligner, men den første synergieffekt med deres nye moderselskab VW/Audi..
DVT er bare VW/Audi's VVT porteret til en ny platform.
Det er vel ikke helt en kopi, da de jo stadig kører med tvangslukkende ventiler (desmodromic) modsat japanerne, der bruger fjedre til at lukke ventilerne? 🙂
Nu VTEC på VFR jo ikke variabel knasttiming men et system der skifter mellem 8 og 16 ventiler.
lange ja sådan er det på VFR men ikke på CBR400SF fra 1999. Dette er Hondas første MC med variabel knasttiming. Men Honda har benyttet variabel knasttiming som de kalder VTEC gennem mange år i deres biler som f.eks. Integra, CRX og Acura.
For at tage den korrekte historietime.
1999 modellen hedder CB400SF, ikke CBR, og det var slet ikke Honda's første med variabelt ventilsystem.
Der skal man helt tilbage til 1983, og CBR400F modellen, som kørte med REV, en tidlig version af Vtech.