Ducati Panigale 959
Ducatis nye supersporter skal tage styringen i den mellemste sportsklasse. Dette er i hvert fald Ducatis plan med den nye Panigale 959. På papiret har Panigale 959 har Ducati absolut muligheden for at blive førende i klassen.
Motoren med det solide 107Nm moment og de 157 hk, tæver alle de gængse 600 ccm japanske sportsmaskiner. Kun den solide vægt på 200 kg, sender Panigale 959 bagud på point i klassen for midsize sportsmaskiner. Kun tidligere Suzuki GSX-R750 er en reel konkurrent i mellemklassen når der studeres data.
Teknologisk er Panigale helt i top, med race-ABS fra Bosch, dynamisk traction-control, dynamiske køremodes, ride-by-wire, gear quick-shift både op og ned og Engine Brake Control.
Den motorcykel der bør føle sig mest skræmt over denne nye Panigale, er måske netop Panigaler storebroderen. De ekstra hk den dyrere Panigale 1299 tilbyder, er alligevel af akademisk betydning ved kørsel på offentlig vej, og Sachs affjedringen på Panigale 959 fungerer med garanti rigtig fint til gadebrug.
MagaCin gætter på en salgspris omkring de 300.000 kr. I den prisklasse findes japanske superbikes med langt flere heste, men ingen tilbyder samme specialist-fornemmelse som en Panigale.
Denne Panigale nyhed glæder vi os meget til at teste.
0 personer snakker om “Ducati Panigale 959”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Når den nu vejer, koster og næsten yder – og den faktisk er 1000Cc – er det så illudere nærliggende at sammenligne den med konkurrenternes 1000Cc maskiner? Jeg tror at det for de fleste almindelige mennesker er prisen den der er den primære klasseinddeler.
Fed knallert iøvrigt
Spøjst. Kan huske dengang, hvor 916 var en superbike, og lillebror 748 hørte til supersport klassen.
Nu har lillebror vokset sig større og stærkere end hvad storebror nogensinde var. Det må vel stadig være nogle der savner en MC som 748/749, hvor balancen i MC'er er det centrale, og ikke jagten på flere kræfter.