Ducati præsenterer Scrambler Icon Dark og Full Throttle
Ducati World Premiere har gennem nogle år fungeret på den måde, at der bliver frigivet en række datoer, hvortil der hører en titel. Og ud fra titlen er det op til de interesserede at gætte, hvilken model der “gemmer sig bag lågen,” indtil vi rammer krydset i kalenderen, og producenten trækker klædet af nyheden.
Den første afsløring i dette års Ducati World Premiere – som der er linket til over dette afsnit – gik under titlen Expand your limits, som lod folk gætte på alt lige fra noget eventyrligt og højbenet til netop det knivskarpe banejern, den nye Panigale V4 er.
Nu har Ducati åbnet låge nummer to, og det skete under titlen You can wear black at any time, der vel egentlig kan kobles sammen med et væld af italienske modeller, men som af en eller anden årsag fik undertegnede til at tænke i retning af en Monster eller en Scrambler.
Og sidstnævnte er altså, hvad Ducati har på programmet i dag.
To visuelt ændrede Scramblere
Der er tale om to mørke sider af Ducatis 2025-program, hvor modellerne, der er døbt Scrambler Icon Dark og Scrambler Full Throttle, angiveligt skulle være til dem, som er på jagt efter en motorcykel med rene linjer og masser af karakter.
Ducati Scrambler Icon Dark er ifølge producenten den i søskendeflokken, som renest udtrykker essensen af Ducati Scrambler.
Det gør den ved at tilsidesætte vilde farver med sit mørke ydre, som kombineres med den minimalistiske elegance fra 2. generations Scrambleren fra 2023 samt en sjov og lethjertet ånd.
Det essentielle og rene design sammen med de mørke toner skulle opmuntre forbrugeren til at sætte sit eget præg på modellen og give frihed til at tilføje enhver farve, denne måtte ønske. Og sådan har tanken faktisk altid været med Scrambler-familien, men nu endnu mere.
Ducati Scrambler Full Throttle fremtræder, som du kan se på billederne, også meget mørk. Men her er der flere ændringer at spore end blot “mangel” på farve, da modellen med sit Flat Track-inspirerede design udgør den sportslige del af Scrambler-serien.
En af de letteste måder at se, at her er tale om en Full Throttle-model, er nummertavlerne på siden af modellen.
På disse har producenten allerede valgt startnummer for dig, og det er ikke bare en tilfældighed, at der står skrevet 62 på siden af den sportslige Flat Track-inspirerede model.
Nej, det repræsenterer nemlig året, hvor Ducati Scrambler debuterede.
Hertil følger ting som et anderledes betrukket sæde, bronzefarvede detaljer, et lavere styr, en kortere forskærm, andre blinklys og en skidplate under mavsen.
Men måske mere interessant er, at Ducati Scrambler Full Throttle ab fabrik leveres med Quick Shift i begge retninger og en Termignoni-lydpotte.
Kan snart opleves
Der er altså ikke tale om en helt ny model fra Ducati, men nærmere en opgradering af en allerede populær model. Begge modeller huser da også den velkendte tocylindrede luft-/oliekølede motor, der som udgangspunkt leverer 73 hestekræfter, men som også kan leveres i en 35-kW-udgave til A2-kørerne.
Skribenten her sprang så hurtigt til tasterne, at det ikke er lykkedes mig at skaffe prisen på modellerne med danske plader. Men Ducati påstår til gengæld, at begge modeller skulle stå klar til besigtigelse hos forhandlerne i løbet af oktober og november måned.