E10: Disse MC tåler ikke den nye benzin
Transporten skal gøres mindre sort. Det er begrundelsen for den nye type benzin, som kommer i standerne fra 1. Januar 2020. E10 hedder den, og det betyder at den indeholder 10% Bioethanol. For langt de fleste motorcykler er det ikke et problem, men visse ældre maskiner skal helst blive ved med at drikke den gamle blanding, nemlig E5. Men eftersom E10 bliver den nye standard, kan E5 måske blive sværere at finde – naturligvis afhængig af efterspørgslen.
Det er primært pakninger, slanger og tilsvarende dele af motoren som måske ikke er fremstillet af materialer der kan klare den højere procent af bioethanol. Og selvom delene kan skiftes på værkstedet, er det bedre på forhånd at være sikker på, om der er et problem. Det gælder naturligvis også hvis der allerede er skiftet til uoriginale dele, som måske ikke lever op til samme kvalitetskrav som de originale dele.
Hvor kan jeg se om min motorcykel kan klare E10?
Brancheorganisationen for selskaber som leverer brændstof, Drivkraft Danmark, har lavet en liste. Listen for motorcykler er temmelig mangelfuld og flere mærker er ikke at finde, men Drivkraftdanmark opdaterer listen løbende. Du kan se om dit køretøj klarer skærene her, eller se om du kan finde din model på en tilsvarende liste fra den Europæiske sammenslutning af motorcykelproducenter i Europa. Alternativt kan du kontakte din forhandler eller importør.
MagaCin har tidligere beskrevet at der var nye brændstofformer på vej, og hvordan man på nyere køretøjer kan se hvad der skal fyldes på. Nyere køretøjer er udstyret med mærkning, som viser hvilke typer brændstof det kan tåle. Det kan du læse mere om her.