Eftermonteret radar fra Garmin
Alle vi motorcyklister kan vel blive enige om, at sikkerhed bør prioriteres højt, når man begiver sig ud i verden på ryggen af sin bedste ven. Og selvom den bedste måde at øge sikkerheden i trafikken er personlig uddannelse i form af kørekurser og lignende, så er det slet ikke en dårlig idé at alliere sig med elektroniske assistentsystemer.
For uanset hvor gode vi er til at håndtere både vores motorcykel og uforudsete situationer i trafikken, så er vi blot mennesker som kan begå fejl, og måske ikke altid er så opmærksomme på vores omgivelse, som vi burde.
Der findes efterhånden et bredt udvalg af assistentsystemer på nye motorcykler, som har til formål at øge trafiksikkerhed.
Stadig flere producenter udstyrer udvalgte modeller med radar baserede systemer, som konstant holder øje med omgivelserne og måler samt analysere på flere parametre, for i sidste ende enten at give føreren en advarsel, eller måske endda gribe ind i kørslen.
Det er dog langt fra alle nye motorcykler der er udstyret må så “fine” komponenter, og det er jo heller ikke alle der har lyst eller råd til at erhverve sig en spritny maskine. Men måske nogle alligevel godt kunne tænke sig elektroniske hjælpemidler, selvom den trofaste ganger ikke er af nyere dato; og her kan Garmin hjælpe.
Garmin Zumo R1
Garmin – som vel er mest kendt for deres navigationsenheder – har netop præsenteret et radarbaseret system, som kan eftermonteres på enhver motorcykel.
Et system, som holder øje med bagfra kommende trafik, og via lamper og skærm på styret informerer føreren om nærliggende trafik bag motorcyklen, eller køretøjer som sniger sig op på siden af motorcyklen.
System kan, som du kan se i præsentationsvideoen ovenfor, både kobles sammen med førerens smartphone, eller med Garmins Zumi XT2 navigationsenhed. Og faktisk kan det ved hjælp af en til systemet udviklet app også sende lydalarmer op til hjelmen, hvis man har et samtaleanlæg installeret.
I kassen følger naturligvis en radar, som ifølge Garmin let kan kan monteres over eller under motorcyklens nummerplade, indikatorlamper til styret/spejlene samt diverse beslag og kabler.
Således bliver det altså muligt for folk med motorcykler uden alverdens assistentsystemer, at tilføre lidt ekstra til trafiksikkerheden. Men det koster altså lidt penge…
Helt nøjagtigt står systemet i skrivende stund til 4.649 danske kroner på Garmins hjemmeside, og ønsker man et bundle med navigationsenheden må tegnedrengen lettes for 9.298 kroner!