EICMA 2017: ny Triumph Tiger 1200 XC og XR
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EICMA 2017: ny Triumph Tiger 1200 XC

Tiger 1200 har tabt ti kilo men fået større motor og masser af ny teknologi
08/11-2017 kl. 15:47
Anslået læsetid: 2 Minutter

Vi har tidligere skrevet om teaseren fra Triumph og ja: der kommer en ny Tiger 1200. Nærmere betegnet af varianterne XC og XR, ifølge Triumph med enestående egenskaber, på og udenfor vejen.

En af de største nyheder er vægtreduktion, som er på ikke mindre end 10 kg. i forhold til forrige version. Det er særligt udstødning, chassis og motoren der har tabt sig. Triumph nævner også, at hver cykel er opdateret på ikke mindre end 100 punkter pr. model – hvilket ret beset også kan dække over endog meget små ændringer. Så vi tror på Triumphs ord.

Opdateringerne har introduceret nye teknologier, som sætter nye standarder for Tiger-klassen. Hvis man tilkøber dem – Tigerfamilien er berygtet for mange udstyrsversioner.

Således er alt lys nu LED, og i de højere versioner kan der nu lyses i kurver. Informationsdisplay er justerbart TFT, hvor man bl.a. kan beskue information omkring den også opdaterede fartpilot. Og der er mulighed for nøglefri start (tilkøb). Der er også seks køreprogrammer, hvoraf “Off Road Riding pro” til XC er nyt. Og kurve-ABS til at hjælpe mod lidt for kraftig og ufrivillig nedlægning. Vindskærmen er elektronisk styrbar og selvfølgelig er der strømforsyning til GPS og mobiltelefon.

På den mere mekaniske side er der nu Triumph Shift Assist (på højere udstyrsversioner), så der kan skiftes gear (både op og ned) uden brug af kobling. Hvor tit det bliver nødvendigt er en helt anden sag, for 1215cc motoren yder nu 141 hk, med især masser af kraft i bunden af registeret. Og selvom vægtbesparelserne især er gjort på udstødningen, lover Triumph en skøn Triple Tiger lyd. Vi stod desværre ikke tæt nok på præsentationen til at kunne bekræfte det.

Den opdaterede stelgeometri, styrposition og sæde skulle give forbedret ergonomi for føreren. Både i sædet og i opretstående position på knap så velasfalterede eventyr.

Så listen af funktionaliteter er lang. Vi har endnu ikke fået oplyst de danske priser for Tigeren.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start