EICMA: Ducati præsentation af alle nyheder
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EICMA: Ducati Panigale krymper og Diavel vokser

Ducati præsentation af alle nyheder
11/11-2018 kl. 09:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

Ducati kom motorcykeludstillingen EICMA 2018 i forkøbet med hensyn til præsentation af 2019 nyhederne. Pressepræsentationen fandt som vi beskrev i artiklen her sted ved et event Søndag  d. 4/11 kl. 19.00. Se Ducatis fulde pressepræsentation nederst i denne artikel.

2019 modellerne var således allerede præsenteret inden MagaCin ankon til EICMA 2018, men Ducatis flotte stand er altid et besøg værd, og det er skønt at se modellerne live og få lov til at klappe hesten så at sige.

Ducati præsenterede ved den officielle pressepræsentation et gedigent læs 2019 nyheder, hvor modellerne udover tilføjelser til Scrambler serien talte noget helt uventet, nemlig en mountainbike med elmotor (en såkaldt e-bike) med navnet MIG-RR.

Modelnavnene hobede sig op da vi fulgte pressepræsentationen online, da Ducati Monster 821 Stealth, Ducati Multistrada 1260 Enduro, Ducati Multistrada 950 og Ducati Panigale V4 S Corse også blev præsenteret ved eventen som strakte sig over en 1 time og tyve minutter.

Samtlige modeller skal naturligvis nærstuderes ved først givne lejlighed, men den lækre reviderede Ducati Hypermotard 950, Ducati Diavel 1260 og Ducati Panigale V4R som også var på programmet ved den officieller pressepræsentation, var modellerne der blev tid til at kigge forbi med videokameraet på skulderen ved EICMA 2018.

Three all-new motorcycles – Panigale V4R, Hypermotard 950 and Diavel 1260 – are being showcased at EICMA2018…

Det var pudsigt nok indledningen på den pressemeddelelse MagaCin modtog efter hjemkomst til Danmark, så i denne ombæring ramte vores valg af videooptagelser ved EICMA plet.

Ducati Hypermotard 950

Ducati Hypermotard 950 er til 2019 revitaliseret og efter Ducatis beskrivelse blevet mere sportslig, mere adrenalin fremkaldende og lettere at omgås.

Beskrivelsen dækker blandt andet over at Hypermotarden har gennemgået en fuld makeover hvor den er blevet 4 kg lettere og mere slank. Under foryngelseskuren har patienten blandt andet modtaget nye hjul, letvægtsforgaffel fra Marzocchi, nye bremseskiver, ny elektronikpakke, ny instrumentering og meget mere. Alene motoren som til 2019 har fået en ordentlig overhaling og lidt ekstra kræfter, står for 1,5 kg af den samlede vægtbesparelse.

Ducati Diavel 1260

Ducati Diavel hedder fremover 1260 til efternavn, og det dækker naturligvis over at den velkørende og svingvillige powercruiser udover andre opdateringer har fået større motor. Modellens hjerte pumper med Ducatis Testastretta DVT 1262 motor hårdere end før, og Ducati lover en mere sportslig køreoplevelse.

Vi husker fra tidligere prøvekørsler Ducati Diavel som en motorcykel, der helt i tråd med modellens navn trækker djævelsk brede sorte streger ud af svingene når der gives gas. Vi gætter på at dækstregerne fra det fede 240 bagdæk bliver endnu bredere med den større motor.

Ducati Panigale V4R

En enkelt model overskyggede dog alle andre nyheder ved Ducatis online pressepræsentation..

Ducati Panigale er i versionen V4R ikke kun på video, men også i virkeligheden blevet om muligt endnu smukkere, og skønheden stikker langt dybere end overfladen.

Sjældent har udtrykket “less is more” haft større berettigelse, for motoren på Ducati V4R er faktisk krympet i forhold til forgængeren, men har samtidig fået flere kræfter.

I 998cc V4 motoren findes ædelt metal i form af titanium forarbejdet til indsugningsventiler og plejlstænger. Smedede stempler, 1.1kg lettere krumtap, ny knastaksel, og brændstoftilførsel via 4mm større spjældhuse hører også til dagens orden.

Tanken om at Ducati Panigale V4R er det allerskarpeste teknisk specificerede Ducati dags dato har at byde på, gør det til det en nærmest ærbødig seance at bestige modellen.

Undervejs til EICMA googlede vi for sjov omdrejningstallet på Formel 1 racernes motorer, og søgemaskinen hævder at F1 motorerne ringer ud ved 15.000 omdr.

Javel ja… Ducati Panigale V4R napper 16.500 omdr. som en sveske, og leverer sin maksimale effekt ved 15.250 omdr. Tag den Formel 1.

Den maksimale effekt på 221 hk kan ved montering af anden udstødning hæves til 234 hk, og da Ducati i pressepræsentationen dokumenterer et kraft/vægt forhold på 1.42, så gætter vi på at Ducatis V4R kommer ud af røret i en fart når den bliver skudt af. Lige så imponerende er serviceintervallerne. Højtydende motorer kræver ofte hyppig – og nogle gang kostbar – service, men Ducati Panigale V4R kører 24.000km mellem værkstedsbesøg for service. 

Det blev grundet tidspres kun til et kort smut forbi 2019 nyhederne fra Ducati, da en del af tiden ved EICMA 2018 gik med at indsamle materiale til brug for fremtidige nærstudier og artikler.

Rækker tålmodigheden ikke til at vente på uddybende artikler og nåede du ikke at se Ducatis præsentation af 2019 nyhederne online, så kan du herunder se og spole frem og tilbage i Ducatis pressepræsentation som er spækket med detaljer om alle de nye modeller.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start