EICMA: Kawasaki-nyheder til 2019
Der var skruet godt op for fyrværkeri og effekter på Kawasakis futuristiske stand til årets EICMA-messe.
Mange af årets nyheder fra Kawasaki var blevet lækket før tid, og måske derfor blev en del allerede præsenteret på Intermot tidligere på efteråret.
En af de ventede nyheder var den opdaterede Versys 1000, som du kan læse mere om her.
Kawasaki Z400 Ninja har vi flere gange rost for dens velkørende væsen, og den blev også Årets MC i A2-kørekorts Kategorien. Heldigvis kommer den nu i naked bike version – og naked bikes er storsælgende i de sydeuropæiske lande, så overraskelsen er til at overskue. Z400 kommer den til at hedde.
Motoren er den fra Ninja-versionen velkendte og letkørte 399 cc parallel twin med 45 hk, som også har assist- og slipperkobling. Luftindtaget er øget i forhold til Z300 med større kapacitet, mens udstødningen er blevet rettet ud, bl.a. for at mindske vægten. Varmen fra køleren ledes væk fra chaufføren ved hjælp af en blæser.
Visuelt er Z400 inspireret af bølle-storebror H2 med et tydeligt rørgitterstel og masser af kanter så skarpe man kan stikke sig på dem. Brugervenligheden for nybegyndere sikres med den lave sædehøjde på kun 785 mm, men endnu mere brugervenlig er vægten på 167 kg. Det er tilmed en lavere vægt end Z300, som Z400 afløser. Mindre vægt, mere effekt – win-win.
Forlygten er naturligvis LED og informationsdisplay er det samme som på Z650.
Z400 er tilgængelig i grøn/sort og rød/sort.
Hvis du gerne vil vide lidt om hvordan den kan forventes at køre, kan du læse vores anmeldelse af Z400 Ninja – versionen med kåbe – her.
Autobahnens ukronede konge på to hjul, Kawasaki Ninja H2, har fået endnu en rejsemaskine-variant i rækken. Kawasaki Ninja H2 SX SE+ hedder modelvarianten, hvor det lange navn alene næsten retfærdiggør en ny og større kåbe – hvis det hele skal kunne stå der.
Opdateringerne er dog i den mere finelektroniske retning. SE+ har fået elektronisk affjedring, der kan reagere på et millisekund. Og sensorer på forgaffel og bagaffjedring underretter hvert millisekund cyklens hovedprocessor, som med komplicerede beregninger omkring bl.a. nedlægningsvinkel, acceleration eller deceleration og aktuelt køreprogram, udregner affjedringsmodstanden. Naturligvis er det også elektronisk justerbart for føreren.
Og når vi nu alligevel er ved at lave overtræk på kontoen, har modellen også fået Brembos hundedyre Stylema monoblokbremser. Det giver lavere vægt, bedre respons og så ser de også godt ud.
En TFT-skærm er også tilføjet, med mulighed for at skifte visning af information, alt efter kørselsmønster. Og når man siger TFT-skærm må man også sige App, hvor Kawasakis “Rideologiy The App” giver mulighed for logge ture, kigge serviceintervaller og betjening af telefon.
Endelig er Kawasakis selvhelende maling nu også på SE+-versionen, så små skrammer selv forsvinder over tid. Men lad nu for en sikkerheds skyld være med at teste det.
Og apropos test: MagaCin planlægger en test af H2 Carbon Edition. Letvægtsmateriale på en kompressorbestykket maskine. Det kan kun blive godt! Testen af den nuværende H2 SX kan du læse her.
Til publikummet som synes det hele bliver for nyt, hurtigt og kantet, varsler Kawasaki to nyheder af de mere tilbageskuende slags i 2019. W800 Street og Café er moderne teknik, men ligner noget fra dengang Klør konge var knægt og kørte Kawasaki. Mere om de modeller, når Kawasaki i det kommende år offentliggør mere information. Forvent priser omkring 130.000 kr for Street og 140.000 kr for Café
Artiklen bliver opdateret med priser, når de bliver offentliggjort.
Du kan se hele Kawasaki-præsentationen fra MagaCins liveoptagelse på Facebook her.