EICMA: Royal Enfield er forrest med det nyeste retro
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EICMA: Mere retro fra verdens mest retro mærke

To lækre livstilsmaskiner og en spændende konceptmodel fra Royal Enfield på EICMA 2018
Anslået læsetid: 2 Minutter

Royal Enfields største nyhed i længere tid er uden tvivl Continental GT 650 Twin og Interceptor INT 650 Twin, der som navnene antyder er udstyret med Twin-cylindre. Ikke uvæsentligt for en motorcykelproducent med stærke og stolte traditioner for encylindrede motorer. Continental og Interceptor blev præsenteret i September, så det var de første produktionsklare maskiner der blev medbragt til årets EICMA-messe.

Det er også de første rigtige globale modeller fra Enfield, forstået som modeller der sælges i samme grundform globalt. De lanceres først i Europa og herefter i hjemlandet Indien. Et tegn på hvor globale Royal Enfield er blevet.

Stellet er udviklet i Enfields engelske teknologicenter med hjælp fra Harris Performance. Motoren er en luftkølet 650 cc twin med 47 hk. Enfield lover lækker lyd fra udstødningen.

Continental forventes at appellere særligt til kørere med forkærlighed for gamle racere, med dens clip-on styr, mulighed for ego-sæde og den lækre tank.

Interceptors tank giver plads til knæ, for en mere opret siddestilling. Dobbeltsædet er quiltet og det brede styr giver kontrol ved bykørsel og på de små veje – lover Enfield.

Concept KW

Den mest ombejlede nyhed på standen var uden tvivl KX-konceptet. Inspireret af Enfield Model KX fra 1938, som ifølge Enfield var lidt af en luksusflyder. Og ved ren beskuelse af klassikeren, som også var til stede, var lækkerhedsværdien høj.

Konceptmodellen er retro-moderne, næsten i Steam-punk stil. Især hvad brug af luksusmateriale som kobber, bronze og læder angår. Bemærk forgaffel, V-twin motor, lygter foran og bagtil med “E” for Enfield, læderbelædte håndtag og hvordan elektronikken generelt er gemt helt af vejen.

Indiske Royal Enfield har en lang og interessant historie. Og modsat størstedelen af virksomheder, hvis mantra siden 80'erne har været at innovere og skabe helt nye produkter, har Enfields maskinpark siden 50'erne i hvert fald rent visuelt lignet motorcykler fra…. netop 50'erne. Begrænset import, og dermed konkurrence, tillod i mange år Enfield at overleve i Indien med uddateret teknologi, men det er med den fornyede interesse for retro, at Enfield for alvor er slået igennem udenfor Asien. Og nu er det historiske mærke, hvis produkter rent visuelt er meget tæt på det oprindelige, blevet en så stor producent, at de nævnes som mulig køber, hver gang der eksempelvis er salgsrygter for Ducati.

Enfield har levet en stille tilværelse i Danmark, men med en en fast importør skulle det snart være muligt at anskaffe sig en Enfield. MagaCin vil snarest muligt begynde at teste de retro-trendy Royal Enfields.

Du kan hele præsentationen på MagaCins Facebookside her.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start