Elektrisk BMW Vision DC Roadster skrinlagt
Skulle nogle have en forventning om, at BMW Motorrad arbejder benhårdt og målrettet henimod en fremtid med udelukkende elektriske motorcykler, så kan de godt tro om igen.
Det står nemlig soleklart, når BMW Motorrad’s nye CEO Markus Flasch udtaler sig om emnet.
Selvom salget af elektriske biler åbenbart hele tiden sætter nye rekorder, så er der måske i virkeligheden knap så meget gang i lige netop det segment, som mange måske havde forventet og/eller håbet.
Det reagerer markedets aktører naturligvis på, hvor vi jævnligt gennem den senere tid har set betragtelige prisnedsættelser, og hvor flere bilproducenter på det seneste har tilkendegivet, at man nu nedtoner tidligere erklæringer om en snarligt kommende 100% elektrisk fremtid.
Indenfor motorcyklernes verden har vi lige som for bilbranchens vedkommende gennem de senere år set nogle ret opsigtsvækkende kreationer, hvor eksempelvis Haley-Davidson i sin tid var helt fremme i skoene med den elektriske Harley-Davidson LiveWire, der i 2021 gik solo og skiftede navn, og som MagaCin helt tilbage i 2019 havde fornøjelsen af at prøvekøre og skramme motorens underside på.
Nogle år senere var de rigtig spændende elektriske modeller fra Italienske Energica helt bestemt en dagsrejse værd, da MagaCin i sommeren 2022 først fik mulighed for at prøvekøre Energica EsseEsse9, Eva Ribelle og Ego og efterfølgende som det eneste danske motorcykelmedie svingede stængerne over den dengang nye Energica Experia Green Tourer.
Og MagaCin var som det eneste danske motorcykelmedie på pletten, da der opstod en længe ventet mulighed for en relativt kort prøvekørsel på den finske Verge TS Pro med motoren innovativt integreret i det navløse baghjul.
Nogle af ovennævnte modeller havde vi både hørt om på forhånd og beskrevet i artikler her på MagaCin, som det også var tilfældet med eksempelvis den vildt spændende 200 hk Damon Hyperfighter Colossus.
Og derudover den om muligt endnu mere spændende og voldsomt innovative Damon Hypersport, hvor tallet 200 er et gennemgående tema, da elmotoren leverer 200 hestekræfter, tophastigheden er opgivet til 200 mph, rækkevidden angiveligt er 200 miles, og førerpositionen automatisk justeres under kørsel.
Og så må vi ikke glemme Kymco’s elektriske hverdagspendler Kymco RevoNEX, der efterhånden er længe ventet, men som angiveligt ifølge en nyligt lækket indsendt patentansøgning, tilsyneladende skal udstyres med drivlinjen fra amerikanske LiveWire.
Engelske Norton sikrede sig i 2022 statsstøtte til en ny elektrisk Norton, kort tid efter så vi den elektriske Triumph TE-1 præsenteret, og i begyndelsen af indeværende år kunne vi som en opfølgning på eksempelvis BMW skruer ned for strømmen og BMW skruer op for strømmen fortælle, at der tilsyneladende var en masse nye elektriske BMW-motorcykler på tegnebrættet.
Men nu lyder det til, at vi skal slå lidt koldt vand i blodet…
I hvert fald hvis det står til BMW Motorrad’s nye CEO Markus Flasch.
I forbindelse med præsentationen af det tyske mærkes nye endnu vildere sværvægtsbokser BMW R 20 Concept, ved Concorso D’Eleganza Villa D’Este på den vestlige bred af Comosøen, er Markus Flasch nemlig i en række udenlandske medier citeret for følgende angående mærkets elektriske motorcykler:
“There’s a logical and an emotional side to the answer. The logical side is when we looked at the facts and figures of the Vision DC Roadster, it was pretty mature in its development. But it was just not competitive with something like the M 1000 RR by far.”
“And then we looked at the way the business is going, as well as competitors.
We have 77 per cent of the total electric bike market with our CE 04 and CE 02 electric scooters. So why would I invest BMW’s money to build a motorbike to sneak into the remaining 23 per cent?
There’s just no point in it… Not now, maybe later.”
“And then the emotional part is if you talk to riders, I did not find anyone who said – I would spend 30,000 Euros on an electric motorbike to go around the lake or up the mountain pass – No one.
And for sure, nobody would say, I’m travelling to the North Cape through Africa.”
“Motorcycling is so much about freedom and independence that there is no point right now.”
Dermed lyder det altså fra hestens egen mund, at vi kan kigge pænt langt efter en officiel lancering af den elektriske BMW Vision DC Roadster, hvilket formentlig vil få traditionalisterne til at klappe i hænderne af begejstring, imens der også nok skal findes nogle, som begræder beslutningen.
En person snakker om “Elektrisk BMW Vision DC Roadster skrinlagt”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Dejlig nyhed…håber flere melder sig i det ærlige kor.