Elektrisk eksklusivitet fra Curtiss Motorcycles
Matt Chambers, som er ejeren bag Curtiss Motorcycles, har tidligere stået i spidsen for virksomheden Confederate. En producent med en forkærlighed for store motorer og vildt design.
Ligesom Confederate, er Curtiss noget for sig. Sammen med chefdesigner JT Nesbitt, har Chambers og resten af holdet hos Curtiss skabt noget som er alt andet end en metervare.
One er det passende navn på den første model fra det amerikanske mærke, og den ligner ikke noget andet du kan erhverve dig hos allerede etablerede motorcykelproducenter.
Utraditionelt design og affjedring
Designet skal mere, end at få dig til at dreje hovedet. Ifølge Chambers er Curtiss One motorcyklen med den bedste balance og vægtfordeling nogensinde! Det er en stærk påstand, som vi kun kan håbe på, at få lejlighed til at afprøve engang i fremtiden.
Sikkert er det, at bagsvingeren og forgaflen har en utraditionel udformning, ligesom resten af maskinen.
Hvis du kigger godt efter, vil du bemærke, at forgaflen og bagsvingeren faktisk er identiske. Der dog ikke tale om en maskine med navstyring, ligesom Bimota Tesi H2, men derimod hvad Curtiss kalder multilink bærebjælke system med monodæmper.
Bagude består affjederingen også af en monodæmper, som her ligger vandret i stellet, og affjedringen er selvfølgelig fuldt justerbar; Ja, faktisk kan du endda ændre på motorcyklens geometri, da kronrørsvinklen kan justeres fra 59 til 63 grader.
Det vækker mindelser til den canadiske Damon, der også kan ændre på stellets geometri, men på en mere fancy facon.
Drevet af el
Ligesom Damon, er Curtis One også drevet af en elektrisk motor. Det forbinder du måske ikke umiddelbart med amerikanske motorcykler, eller andre slags køretøjer for den sags skyld, men Harley-Davidson har haft en elektrisk motorcykel på programmet i flere år.
Folkene bag Curtiss One fremhæver elektricitet som et optimalt drivmiddel for en motorcykel, da du ikke bliver distraheret af strålevarme, vibrationer, kobling og gear, men blot kan fokusere på at køre motorcykel.
Selvføligelig kan det afskrives som en stor omgang marketingsgas fra et firma, der ser sig nødsaget til bygge elmotorcykler qua fremtidens krav, hvor EU vil afvikle benzin- og dieselmotorer inden 2035.
Men måske er der noget om snakken, for det kan være en velsignelse at vride i håndtaget og bare køre. Og netop det, er et tilbagevendende emne på redaktionen, når vi har kørt elektrisk drevne motorcykler.
Motoren der driver baghjulet via en, efter sigende, vedligeholdelsesfri tandrem, yder 87 hk – nøjagtig det samme som Honda CMX 1100 Rebel. Elmotoren har dog mulighed for at yde 120 hk i kort tid, og er angiveligt dimensioneret til at levere helt op til 217 hk engang i fremtiden.
Curtiss One vejer 192 kg, så selvom 87 hk måske ikke lyder voldsomt, så er 2,2 kg pr. krikke, ikke helt sjappet.
Slet ikke når der tænkes på, at det fulde moment er tilgængeligt så snart hanen åbnes.
Enkel elektronik
Mange af tidens motorcykler er indhyllet alskens elektronik.
Du kan slutte din telefon, dit GoPro-kamera m.m. til og kontrollere det fra styret.
Selv mellemklassemaskiner, som eksempelvis KTM 390 Adventure, er udsyret med avanceret kurve-ABS, køreprogrammer og myriader af andre tilpasningsmuligheder.
Curtiss har valgt at gå i anden retning. Her kan der ikke vælges køreprogrammer, eller læses SMS-beskeder.
Idéen bag dette fravalg er ifølge Chambers og Nesbitt, at det er dig selv der skal forbindes til motorcyklen når du kører, og du skal ikke forstyrres af uvedkommende og udefrakommende inputs.
Du kan se de to herrer tale om Curtiss One i videoen herunder.
Eksklusiv pris for eksklusiv elektricitet
Curtiss producerer kun 90 eksemplarer af indstigningsmodellen, og skal du have fingrene i sådan en, koster det 1000$ i depositum, og du slutter på 90.000$ før handlen er slut.
Modellen forventes at kunne leveres medio 2022.
Er det ikke eksklusivt nok, kan du også sikre dig et finere eksemplar, bygget af chefdesigner Nesbitt selv.
Denne udgave skulle angiveligt bestå af endnu mere fashionable materialer, og have størrere mulighed for individuel tipasning.
115.000$ skal du liste op af sparegrisen for at få den udgave, og du skal smide et depositum på intet mindre end 30.000$. Til gengæld kan den stå i din garage allerede i år.
Læs mere om bestilling på Curtiss’ hjemmeside, og bliver du fristet, så husk på, at der er tale om en ekstra regning for at få danske plader på dyret.