En fjer bliver til fem høns
Medierne bugner af overskrifter vedrørende tilbagekaldelse af 2011 Kawasaki ZX10R, men reelle detaljer vedrørende den såkaldte tilbagekaldelse, er faktisk mere end sparsomme.
Kawasaki har udstedt hvad producenten kalder ’A Technical Hold’ på den nye 2011 Kawasaki ZX10R Superbike, hvilket har skabt en del overskrifter i den globale presse, og en masse spekulationer i diverse offentlige fora på internettet.
Artikler beretter om at forhandlere i USA og UK, anmodes om at allerede solgte modeller og forhandlernes lager returneres til producenten.
Det har givet næring til en masse spekulationer, og rygtedannelsen har såmænd også allerede fået godt afsæt.
MagaCin har stiftet bekendtskab med en del af rygterne, og nogle af dem er fortrinlig underholdning.
En historie handler om at diverse reflekser og klistermærker ikke er korrekt monteret, og da det amerikanske retssystem brødføder en række advokater som lever højt på den slags misforståelser og/eller fejltagelser, kunne dette rygte foranledige en form for troværdighed.
De fleste har jo efterhånden hørt at amerikanske mikrobølgeovne skal være forsynet med en mærkat, som oplyser om at brugeren ikke må putte sin kat i ovnen, og i USA er det heller ikke uset at kaffebægeret er påtrykt en advarsel til forbrugeren om at kaffen er varm.
En anden teori som diskuteres ivrigt i fora på internettet, er at den nye Ninja ZX10R bruger for meget olie på grund af fejl på enten stempler, cylinderforing eller andet.
MagaCin er såmænd også stødt på et forslag om at en ventil i modellens udstødning er fejlbehæftet.
Hvad der ligger helt fast, er at Kawasaki har udsendt denne meddelelse:
2011 NINJA ZX-10R ON TECHNICAL HOLD
IRVINE, Calif. (Dec. 11, 2010) — Kawasaki Motors Corp., U.S.A. is placing a technical hold on the 2011 Ninja® ZX™-10R sportbike.
The company is proactively addressing a remedy which reflects Kawasaki’s commitment to excellence and its relationships with its highly valued customers and dealer network.
The following actions are being initiated through the Kawasaki dealer network:
• Unsold units will be returned to KMC warehouses.
The units will be redistributed once Kawasaki is 100 percent confident they reflect company standards for this highly technical, race-bred machine.
• Those who have taken delivery of a unit will be instructed to return the unit to the dealership for a full refund and will be among the first to have the option of receiving a new unit once the technical hold has been lifted.
Groft sagt, står der at Kawasaki anmoder om at få allerede leverede modeller retur, da de ikke lever op til producentens egne kvalitetskrav, og at kunder kan få deres penge tilbage og er forrest i køen til en spritny model.
Derefter blev der blæst eget liv i historien, og den har nu udviklet sig til at der foreligger en officiel tilbagekaldelse, og derved affødt ovennævnte eksempler.
Rygterne har været og er ganske underholdene, men for nogle er fakta mere interessante:
Tirsdag/onsdag i denne uge blev der i Holland afholdt et stort forhandlermøde, og MagaCin modtog direkte derfra information om at Kawasaki holder kortene meget tæt til kroppen.
Ingen udenfor en ganske lille lukket kreds ved hvad sagen helt konkret drejer sig om, og end ikke arrangøren af det hollandske stormøde havde kendskab til sagens detaljer.
Men fakta er at der til dato totalt er solgt SYV stk. 2011 Kawasaki ZX10R til slutbrugere.
Disse modeller er uden ABS, da produktion af ABS modellen først indledes i januar måned.
Udelukkende ABS modellen leveres til det danske marked, og da denne model end ikke er produceret endnu, så har ’tilbagekaldelsen’ altså kun akademisk interesse for danske motorcyklister.
Nu venter vi bare på at kulde og sne slipper sit tag i det hjemlige, inden vi ser den første 2011 Ninja Superbike i gadebilledet.