En ny æra inden for elektronisk arkitektur
Dagens præsentation fra KTM beskrives som en ny æra inden for elektronisk arkitektur og bød på to touchscreen-dashboards ved navn V80 og H88, et nyt layout til knapperne på styret, og en ny forbindelsesenhed, der alt sammen tager HMI (Human-Machine-Interface) til et helt nyt niveau.
Ny instrumentering fra KTM
De nye instrumenteringer fra KTM har en opløsning på 1280 x 720 pixel og er berøringsfølsomme, så man har let adgang til enhver information uden nødvendigvis at skulle bladre rundt i menuerne via knapperne på styret. Fremadrettet sker aktivering af sædevarme, håndtagsvarme og tågelys også via et tryk på den nye skærm.
Dertil kan skærmene prale af nøgleord som Anti-Refleks, Anti-Fingeraftryk og en Anti-Glare coating, hvilket skulle gøre, at det er let at se informationerne fra enhver vinkel, uanset fra hvilken retning solen skinner. Dermed kan føreren altså under alle forhold nyde de 256.000 farver, skærmen kan levere, modsat de “kun” 65.000 farver vi har set på KTM’s skærme de seneste år. Det kan ske på flere forskellige layouts, som også understøtter split-screen.
Undertegnede er ikke ekspert i elektronik, men den nye instrumentering fra KTM skulle være induktiv, hvilket gør, at touch-funktionen fungerer i alt slags vejr og ikke brokker sig over, at føreren har handsker på. Men selvom den nye instrumentering leveres med en berøringsfølsom skærm, er det naturligvis stadig muligt at betjene den på traditionel vis fra de nye knapper på styret. Knapperne er i øvrigt baggrundsbelyste!
Navigation, apps, opdateringer og connectivity
Går turen helt derud, hvor kragerne vender, kan KTM-kørere fremadrettet nyde godt af den integrerede navigation, som kan køre offline og ikke kræver forbindelse til en smartphone. Dette kræver naturligvis, at man har indtastet en rute i navigationen, inden man når derud, hvor forbindelsen svigter.
At forblive forbundet til verden uden for din hjelm er også gjort endnu nemmere takket være en opgraderet CCU3.0-forbindelsesenhed med 32 GB lagerplads og 3 GB RAM, som i sidste ende kører Android Automotive-operativsystemet. Dette giver mulighed for IoT-forbindelse med eSim, en GPS-antenne, Bluetooth og Wi-Fi.
CCU3.0 sikrer problemfri genforbindelse med din smartphone hver gang motorcyklen slukkes og startes igen, så man eksempelvis kan fortsætte, hvor man slap i musikappen, som nu deles på skærmen med albumcovers.
Med den nye instrumentering bliver det meget lettere at opdatere funktioner og features gennem hele motorcyklens levetid på en måde, som vi kender fra elektronikgiganterne. For inden længe sker opdateringerne over-the-air, men i første omgang vil alle opdateringer ske hos din lokale KTM-forhandler.
Det er jo nærmest en tablet
KTM beskriver som nævnt selv instrumenteringen som en ny æra inden for elektronisk arkitektur, og det kan vi vel egentlig godt give dem ret i. For selvom pressemeddelelsen i vores øjne ikke illustrerer de mange funktioner godt nok, og selvom der ej heller følger en fed introduktionsvideo, så er det da ganske tydeligt, at den kan meget mere end det grej, vi ser på mange andre modeller.
Måske lige med undtagelse af dem, som har Android Auto og Apple CarPlay.
Den skarpe læser fangede, at vi indledningsvis skrev om to skærme, og at disse hedder V80 og H88… V80 er den model, der er vist på billeder over dette afsnit, og er en 8-tommer opretstående skærm, hvor H88 står for Horisontal og 8,8 tommer; altså modellen vist på billedet over artiklen.
Bemærk også, at skærmene indledningsvis kun bliver tilgængelige på udvalgte premium-cykler og først senere bliver rullet ud til en større del af det samlede modelprogram.
Key features
- The new unit allows apps to be streamed to the dashboard
- Possibility to enable future Over-the-Air updates
- 32 GB of Storage and 3 GB of RAM
- IoT
- eSim
- GPS
- Bluetooth
- Wi-Fi
- Android automotive operating system
- Various input audio level control