En truet race
Kampen for en grønnere verden truer Harley-Davidsons luftkølede motorer. I det mindste kan vi stadig glæde os over den ultimative motorcykel og Harley-film, nemlig Easy Rider.
En af verdenshistoriens mest populære motorcykelmotorer er under pres. Det er naturligvis de stadig skrappere krav til grøn teknologi, der nu presser blandt andet Harley-Davidsons traditionsrige V2-motor. De luftkølede motorer kan med den nuværende teknologi ikke leve op til de skrappe Euro 4 og 5 normer, når de træder i kraft for motorcykler.
Rundt om i verden, og vel især i Milwaukee, hvor Harley har hovedkvarter, sidder der sandsynligvis lige nu ingeniører og kampsveder for at gøre de luftkølede motorer mere miljøvenlige.
Lykkes det ikke, er det farvel til en af de mest ikoniske og besjælede motorer nogensinde. Det er i hvert fald svært at forestille sig Captain America (Peter Fonda) og Billy (Dennis Hopper) køre gennem Easy Rider-filmen på en Kawasaki Versys. Næ, naturligvis skulle der en Harley-Davidson til i Guds eget land. Faktisk blev filmen i sig selv et fikspunkt for motorcykellivet i mange år fremover.
De legendariske choppere i filmen, begge baseret på hardtail-stel og panhead-motorer, satte en helt ny stil for motorcykler (og glem endelig alt om forbremse i den sammenhæng). Interessen for de stærkt modificerede motorcykler var så stor, at der kun gik to år, fra filmen kom frem i 1969, til Harley-Davidson havde et svar fra fabrikken, nemlig Super Glide, som anses for verdens første fabriks-custom (hvilket i sig selv vist er lidt selvmodsigende).
Men Harley-Davidson har altid haft en god fornemmelse for, hvad kunderne interesserer sig for. Det er blevet helt naturligt for fabrikken at tage de konstruktive forbedringer, som kunderne står og laver i skure og garager, til sig. Captain Americas chopper er så elsket af Harley-Davidson, at der står en kopi af den på fabrikkens eget museum.
Easy Rider er en klassisk road movie, der garanteret også har fyret op under mange motorcyklisters drømme om at kvitte jobbet og køre ud i det blå. At filmen så også var banebrydende ved sit afslappede forhold til hovedpersonernes rekreative brug af narkotika, går vi lige let hen over her.
Til gengæld kan man altid, uanset hvilken euronorm der gælder, glæde sig over, at filmen har skænket verden en af de mest fantastiske motorcykelsange nogensinde, nemlig Steppenwolfs Born to be wild.
0 personer snakker om “En truet race”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Det er vel lige så "tragisk" som afskaffelsen af dampmaskinen, og motoren hører sgu hjemme samme sted – på museum :-
Æv, det bliver trist hvis de ikke får løst det problem, så mister HD jo det de sælger deres motorcykler på… Men undrer mig over hvad luftkøling har med forurening at gøre, Honda laver f.eks mange miljøvenlige luftkølede motorer?
Dun@nt……er sku sjældent at folk så åbentlyst skilter med at de er ignoranter…
@jbacker: Enig, men skal vi ikke bare lade som om han ikke er her – det er sandsynligvis en Troll der har fået lov til at være længe oppe ….
Tjah – det "grønne" motorproblem for HD's motorer er vel i bund og grund det samme som BMW stod overfor med deres boxermotor. Den kan vel med god ret betegnes som denne fabriks hjerteblod ligesom V2 motoren er det for HD. Og de tyske ingeniører fandt jo en løsning på problemet, så det gør de vel også i Milwaukee. Ellers må de jo ringe til Berlin og høre om der er et par ledige motor ingeniører der har lyst til at komme over på den anden side af dammen og tjene et par hurtige $ 🙂
Slå nu lige koldt øl i blodet og check datoen for artiklen: Den er over tre år gammel.
Der er løbet meget vand gennem køleren siden, og både BMW og Harley-Davidson har udviklet motorer med såkaldt kritisk vædskekøling, dvs. de køler med vand eller olie der hvor det går allerhedest til, nemlig omkring forbrændingskammeret og udstødningskanalen. Resten af motoren er fortsat luftkølet.
Den kritiske køling gør, at temperaturen i motoren ikke svinger så meget. Dermed kan motorerne fremstilles med snævrere tolerancer. Det giver dem længere levetid og bedre ydelse, og som sidegevinst er de mere miljøvenlige.
Og designet kan i det væsentligste bibeholdes. Så hvad er problemet?