En verdenssensation
En verdenssensation - Aerodynamik - Ryno Fender
Motorcyklers absolut største problem når forbruget skal sænkes og tophastigheden øges, er aerodynamikken. En moderne sportsmotorcykel skaber mere drag i vinden end en moderne varebil med 5-10 gange så stort frontareal. Det største problem med vind er desuden ikke at bryde den, men slippe den igen.
Det er ofte de små ting der flytter udviklingen voldsomt. Det er det også med Ryno Fender. Vigtig på en motorcykel er nemlig at skabe mindre drag, få mere vægt på forhjulet ved høj fart, men mindre på baghjulet. Lige netop dette kan denne nyudviklede forskærm fra Ryno Fender.
Ryno Fender tilføjer 5,1 % mere downforce på forhjulet. 12% mindre downforce på baghjulet og sænker behovet for tilførte hestekræfter til at holde en given hastighed med hele 6,2%. Alt dette naturligvis sammenlignet med tidens konventionelle forskærme.
Det betyder altså at en motorcykel der nu skal bruge 100 hk for at køre 200 km/t, monteret med en Ryno forskærm, kan nøjes med under 94 hk.
På den underliggende video kan ses hvor meget mindre turbolens der er efter motorcyklen, når den er udstyret med en Ryno forskærm. Turbolens er lig med drag.
Små tanker kan gøre store forskelle.
0 personer snakker om “En verdenssensation”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hmm.. Spændende 🙂
De har nok ikke været HELT forkert på den, dem der mente der skulle bores huller i forskærmen på knallerten… I stedet for huller var det bare en ekstra skærm der skulle til 😉
Bliver kølingen ikke begrænset ?
Det er da godt nok en grimrian at have siddende der foran 🙂
Tommy, nu har du vidst drukket af natpotten igen… ja, en sportsmotorcykel har måske en højere CW-værdi end en varevogn, men dens drag er langt midre end varevognens, da CW-værdien netop er et udtryk for hvir aerodynamisk et objekt er, og ikke hvor stort det totale drag er. CW-værdien skal altså ganges med frontarealet, for at finde det totale drag. Så varevognens drag er altså LANGT større end mc'ens.
Det er jo netop mc'ernes lave drag, der gør at de kan opnå så høje tophastigheder med relativt få hestekræfter. Ellers skulle en en varevogn med 150 hk jo let trække fra eksempeltvis en gammel 100 hestes CBR 600
Altså på toppen…
Næste skridt er vel at det bliver et EU krav, og ved samme lejlighed , kan vi da liiiige montere en nummerplade på forskærmen, der hvor den alligevel bryder vinden….
Come on , den ser farlig ud.