Endnu mere retro til danskerne
Da vi her på redaktionen modtog nyheden om, at aftalen om dansk import af indiske Royal Enfield motorcykler var i hus, blev vi rigtig nysgerrige.
Vi så nyhederne Cotinental GT og Interceptor på EICMA i 2018, og med danskernes stadigt voksende nysgerrighed på, at bringe retro livsstil ind i nutidens urbane miljø – ej at forglemme det voksne publikums trang til at holde fast i de gode gamle dage – kunne vi sagtens lugte muligheden for et frisk pust i den danske motorcykelkultur.
Det har siden da vist sig, at vi ikke skød helt ved siden af målet, for meldingen fra danske forhandlere lyder, at vi herhjemme udviser stor interesse for de opgraderede indere. Faktisk så meget, at importøren fra det mørke nord måtte melde udsolgt få måneder efter dansk lancering.
Er man så heldig at få muligheden for at svinge træbenet over en Royal Enfield af nyere dato end dem Mathias taler om i artiklen der er linket til her over, så er man slet ikke i tvivl om hvorfor importøren så hurtigt måtte komme med netop den udmelding.
Den nye vin på gamle flasker – som testpiloterne så flot beskriver de nye Royal Enfields – tager med det samme føreren en tur ned af memory lane, og trækker en tilbage til en tid hvor motorcyklisme var mere en flugt fra hverdagens stress og jag, end det var en måde at komme fra A til B.
Royal Enfield anno 2019 er på ingen måde et teknologisk vidunder, men på trods af det, har man med “the good old days” i baghovedet, absolut ingen bekymringer omkring svingvillighed og køreprogrammer; det er simpelthen ikke det der er idéen med disse maskiner, hvilket måske også er grunden til, at netop Royal Enfield Interceptor 650 rendte med titlen som ‘Retro Bike of the Year’ to år i streg.
Nye skud på stammen
Nu er tiden kommet til, at vi ikke blot må nøjes med skøre koncepter som denne elektriske Royal Enfield Photon, men faktisk får en ny model i tre forskellige udgaver at se i starten af 2021.
Royal Enfield har netop lanceret en ny model til pendleren, urbaneren og nostalgi-tossen.
Modellen hedder Royal Enfield Meteor 350, og er drevet af en nyudviklet 349 kubiks enstamper, som stadig ikke sætter begge ben i dette århundrede; den er nemlig luft/olie kølet.
Motoren som yder 20,5 heste ved 6.100 vendinger og har et maksimalt drejningsmoment på 27 Nm ved 4.000, er installeret i et anderledes stel end hvad vi tidligere har set fra producenten.
Stellet er både stivere og lettere end hos forgængeren, hvilket kunne give anledning til at tro, at inderne alligevel har valgt at stille lidt skarpere på køreegenskaber end før.
Det moderne element
Man kan simpelthen ikke lancere en ny model i vor tid som er 100% tro mod forgængerne, og derfor er det nye skud på stammen naturligvis også udstyret med fuld LED lygteføring, og en semi-digital instrumentering i klassiske klæder.
Det helt store moderne spring i denne omgang er placeret umiddelbart ved siden af speedometeret. Her finder vi et separat ur som Royal Enfield har navngivet ‘Tripper’.
Tripper er et navigationsmodul som snakker sammen med Google Maps via førerens smartphone, og ud fra pressematerialet samt ovenstående video ser det ud til, at systemet er super overskueligt.
Hertil kan vi oplyse, at Royal Enfield Meteor er udstyret med et USB-udtag, så et dødt mobilbatteri ikke bliver det der sætter en stopper for turen mod gamle dage.
Men hvad koster den?
Importøren har netop fået dokumenterne ind af døren, og har derfor endnu ikke tastet færdig på lommeregneren, men prisen er på vej, og vi opdaterer naturligvis artiklen her så snart der triller noget ind i indbakken.
Modellen forventes at lande hos danske forhandlere fra 2. kvartal næste år, men der tages selvfølgelig forbehold for corona-situationen i Indien hvor modellerne produceres.