Er det smart? 17-årige alene i bil, men ikke på lille MC
Det skal være lettere for de unge at komme til og fra uddannelse og arbejde, mener den danske regering.
Men det kan tilsyneladende kun ske i bil.
“Vi vil gøre det lettere at komme rundt de steder, hvor den offentlige transport ikke er lige så stærk, som den er midt inde i København eller i Aarhus. Og forslaget her vil give dem noget mere frihed og mulighed for at transportere sig rundt,” siger Morten Dahlin (V), minister for byer og landdistrikter, i en kommentar til DR.
Og set med denne skribents nordjyske øjne giver det da meget god mening, at 17-årige skal kunne føre et køretøj større end en 30-knallert uden ledsager, da der i udkantsdanmark kan være længere fra A til B, end hvad en trædecykel eller gåben kan klare, nu hvor man jo ikke længere kan tage bussen som i “gamle dage”.
Men som så mange gange før, er det som om, at politikerne ikke har taget virkelighedsbrillerne på og tænkt tanken til ende.
Her hopper kæden af
Kan det virkelig passe, at man som 16-årig skal have lov at føre 44.000 kilo traktor med anhænger gennem trafikken, og at man året efter kan sætte sig ind bag rattet i en bil med +500 hestekræfter uden ledsager, men at man skal være 18 år for at futte afsted på en 45-knallert med tre hestekræfter eller en 125cc motorcykel med 10 hk?
Forstå mig ret… Jeg skælder ikke ud over regeringens seneste påfund.
Men at man dømmer store knallerter og små motorcykler ude, er mig ganske enkelt en gåde!
I marts måned i år fremlagde Danmarksdemokraterne et forslag om at sænke aldersgrænsen for at tage kørekort til stor knallert fra 18 til 16 år. Men det blev stemt ned af de tre regeringspartier, Enhedslisten, De Radikale og Alternativet.
Venstres Morten Dahlin, som er minister for byer og landdistrikter, blev efter gårsdagens snak om 17-årige i bil adspurgt af en journalist fra TV2 om, hvorfor også hans parti stemte imod forslaget om stort knallertkort til 16-årige for få måneder siden.
Hertil lød en del af svaret, at “det er sikrere at køre et transportmiddel, der har fire hjul, end et der har to hjul.”
Ydermere siger Dahlin til TV2, at “forslaget sigter efter at skabe øget mobilitet, øget mulighed for at transportere sig rundt, og den måde, vi mener er bedst at gøre det på, er ved at give 17-årige mulighed for i dagtimerne at kunne køre rundt selv.”
Så det skal altså være lettere at komme omkring som ung.
Men kun i store biler, som der i forvejen ikke er plads til i trafikken, og ikke på små tohjulere, der let kan komme frem?
Det er mere sikkert at køre på fire hjul end to.
Også selvom vi sammenligner en elbil med over 500 heste og et moment, der får tilskuerne til Mosten Racedays til at tabe kæben, med en Honda CB 125 F, der i virkeligheden kører så langsomt, at vi under testugen tilbage i 2021 ikke formåede tømme tanken.
Fungerer fint ude i verden
Som verden er lige nu, er det i Europa faktisk kun Danmark og den lille ø Malta, der forbyder folk under 18 at bevæge sig med mere end 30 km/t på et motorkøretøj.
Og hvis politikerne turde kigge efter studier lavet lidt uden for landets grænser, ville de opdage, at motoriserede tohjulere ikke i sig selv er farlige, og at de oven i købet også kan bidrage til den grønne omstilling.
Det er dog et faktum, at man på en motorcykel er dårligere beskyttet end i en bil.
Men nu hvor ministeren også mener, at vi har en historisk ansvarlig ungdom, og siger, at man fra regeringens side har en enorm grad af tillid til Danmarks unge, bør man måske tro på, at ungdommen vil udvise passende adfærd og forsigtighed i trafikken, og at de vil være iført hensigtsmæssigt udstyr samt overholde færdselsreglerne?