Et elektrisk år til EICMA?
Der er nu relativt kort tid til den enorme motorcykeludstilling, EICMA, i Milano. Et event som MagaCin har for tradition at drage til, både for selv at komme tæt på nyhederne, men naturligvis også for at viderebringe materiale som ellers ikke ville have set dagens lys, til vor trofaste læsere.
Langt hen ad vejen har vi som regel godt fat i hvad der kommer til at ske i Italien i November måned; hvilke modeller der blot får nye farver og en elektronisk opgradering, og hvor mange dugfriske modeller og nyfortolkninger der bliver præsenteret.
Det blev sidste år understøttet af de mange online præsentationer, som i kølvandet på Corona pandemiens indtog, er blevet den foretrukne vej at gå for flere producenter.
I år regner vi dog med, at flere producenter gemmer nogle ret lækre godter til os.
Eksempelvis forventer vi at Honda ryster hvepseboet, og lader den seneste fortolkning af modellen Hornet afsløre.
Hertil lugter det også lidt af, at flere producenter vil præsentere noget elektrisk for os i år.
Men eldrevne motorcykler har indtil for nylig været noget, som ikke særlig mange “kendte” producenter har præsenteret for offentligheden.
Triumph
Det er kun en lille månedstid siden, at engelske Triumph meldte sig ind i kampen med modellen TE-1, som du kan læse mere om i artiklen nedenfor.
En elektrisk Streetfighter, som smider 177 heste til 220 kilo motorcykel, og har en opgivet rækkevidde på 161 kilometer.
Ducati
Også Italienske Ducati, som i den grad må siges at producere livsstilsmaskiner, offentliggjorde for ret kort tid siden detaljer om deres elektriske MotoE-racer, som velsagtens kunne udvikle sig til noget gadeorienteret på sigt.
Læs mere om den knivskarpe elektriske Ducati med 150 hypper, et maksimalt drejningsmoment på 140 Nm og en tophastighed på 275 kilometer i timen, i artiklen her under.
Harley-Davidson
Den 30/7-2019 kunne vi offentliggøre den første danske test af Harley-Davidson Livewire, efter MagaCin’s udsendte gennemtrawlede 15 stk. tætskrevne A4 sider med dynger af propaganda, informationer samt specifikationer, og rejste til Portland i USA, for at mærke modellen på egen krop.
Siden dengang har Harley-Davidson ladet Livewire-navnet gå solo, og præsenteret den næste model i rækken; nemlig den Flat Track-inspirerede Del Mar.
Kawasaki
Det er efterhånden nogle år siden, at vi første gang hørte om Kawasakis EV projekt, Endavor. Men selvom vi for et par år siden gættede på, at modellen nok ville blive præsenteret inden længe, så kan man stadig ikke købe en elektrisk kåbecykel til gadebrug fra Kawasaki.
Som du kan læse i artiklen der er linket til herover, så har Kawasaki arbejdet på at udvikle elekriske motorcykler i mere end 20 år, og har således vel også haft rig mulighed for at lancere en eldrevet motorcykel for mange år siden. Men det er endnu ikke sket.
Noget tyder dog på, at det ændrer sig i år. For ude i den store verden, har friske hoveder endnu engang opsnappet interessante dokumenter. Og denne gang handler de angiveligt om et par elektriske modeller fra de grønne japanere.
Hvilke modeller vi (måske) får lov at viderebringe detaljer om senere på året er endnu uvist, men hvis du er en super skarp internet-detektiv kan du eventuelt researche lidt på koderne “NX011AP” og “NR011AP”, som er de modelnavne der fremgår af førnævnte dokumenter.
Indian
Hvem skulle have troet, at de allerstørste amerikanske motorcykelproducenter ville gå ad elektriske veje?
Vi så det først med Harley-Davidson, og nu bekræfter Indian Motorcycles’ europæiske Sales Director, Boguslaw Dawiec, i et interview med italienske Motociclismo, at man også her agter at gå en elektrisk fremtid i møde.
I interviewet sagde Dawiec: “Electrification is one of the most important short-term goals for the motorcycle industry, and we also have our strategy, but right now I can’t say more,”.
Altså afslører salgschefen ikke noget omkring specifikke modeller, men bekræfter dog, at Indian allerede har fastlagt en strategi for hvorledes tyren skal tages ved hornene til det rodeo.
Uden tvivl flere
Vi er slet ikke i tvivl om, at en ordentlig spandfuld elektriske motorcykler vil finde vej til EICMA igen i år. Både fra nogle af de store navne, men også fra andre producenter.
Her tænker vi naturligvis på veletablerede Zero Motorcycles, der med modeller som eksempelvis SR/S og SR/F, gennem en årrække har siddet på tronen, men som efterhånden snart må kæmpe hårdt for pladsen.
Også Spencer fra Finland forventer vi at se sammen med hans elektriske monster, der med sin alternativt placerede motor er i stand til at levere op mod 1.000 Nm.
Af andre spændende “ellerter” kan Damon Motorcycles nævnes, og ikke mindst deres 200-hestes Hyperfighter Colossus.
Vi må ej heller glemme italienske Energica, som langt om længe har fundet samarbejde med en dansk forhandler, hvorfor det var muligt at prøvekøre modellerne EsseEsse 9, Eva Ribelle og Ego i Juni måned, og kort tid efter den elektriske adventure-tourer, Energica Experia, som kun var i landet i en uge, men som allerede nu kan bestilles til levering i Oktober.
Der bliver altså med garanti nok at rive i til EICMA på den elektriske front, men for de af jer som endnu ikke har affundet sig med, at fremtiden er helt eller delvist elektrisk, er det heldigvis stadig lovligt at producere motorcykler med forbrændingsmotor.
Og dem skal vi naturligvis også salve lidt over!
Noget for dig?
Kunne du selv tænke dig at opleve modellerne frisk fra fad på verdens fedeste motorcykeludstilling, så kan du blot købe en billet, booke fly og hotel, og sætte kursen mod Italien til November.
Billetsalget er nemlig allerede skudt i gang, og der er rabat frem til d. 30. September.