Et problem for motorcyklister?
Hvis du har været i en storby for nylig, har du set dem. Elløbehjulene. Små og lette køretøjer, som betjenes af glade begyndere uden sikkerhedsudstyr, træning og ikke sjældent med en vis promille i blodet. Enhver med en nogenlunde fungerende sans for risikovurdering kan se, at der er nye typer ulykker på vej.
Enhver som har fulgt marginalt med i dansk politik ved også, at politikere elsker at vise handlekraft. Helst hurtige beslutninger, somme tider på et marginalt grundlag. Og i den forbindelse kunne vi på redaktionen ikke frasige os en vis frygt for, at de ulykker som elløbehjulene på sigt forårsager, vil blive talt med i en kategori som eksempelvis “motoriserede tohjulere”. Hvilket også kan indebære motorcykler, og så har vi balladen.
MagaCin spurgte derfor Vejdirektoratet, som udarbejder fyldige rapporter om sikkerved på og vej veje, hvilke kategorier de nye typer trafikanter falder ind under. Og Vejdirektoratet har heldigvis fulgt med i udviklingen, så løbehjul enten vil få en helt ny kategori, eller måske blive lagt ind under en anden voksende kilde til ulykker: elcykler. Teknologien som får flommede efterlønnere til at give baghjul til lycraklædte sprintere. Det må også gå galt – men det er en helt anden historie.
Så ulykker med elløbehjul vil for nuværende ikke få dårlig indflydelse på ulykkesstatistikken for motorcyklister. Men hvordan de kommende generationer af lette elmotorcykler vil blive placeret, er ikke sikkert endnu. Mange producenter fremviser prototyper, som størrelsesmæssigt ligner en mountainbike uden pedaler og med et lidt tykkere stel. Lette køretøjer som helt sikkert bliver underholdende – men også farlige i ukyndiges hænder.