EU – motorcykler – periodisk syn - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EU – motorcykler – periodisk syn

Øget brugerbetaling vs. øget sikkerhed
CO
19/11-2010 kl. 14:43
Anslået læsetid: 2 Minutter

MagaCin har tidligere berørt dette emne som kan få betydning for danske motorcyklister, og det er altid gavnligt med oplysning og friske indspark for enhver debat.

FEMA – ’Federation of European Motorcyclist’s Associations’- argumenterer stadig i denne debat, og bidrager med en del stof til eftertanke.

EU kommisionen arbejder som omtalt i en tidligere artikel, på et forslag om at harmonisere periodisk syn af køretøjer, dvs. indføre yderligere en EU kontrol i hele Europa.

Belært af tidligere erfaringer, må vi konstatere at finansieringen bliver pålagt brugerne direkte.

Eurokraternes argument for at indføre denne kontrol også for motorcykler, er at øge førernes sikkerhed.

Flere virksomheder som forestår periodisk syn (eksempelvis tyske DEKRA), har spenderet store ressourcer på at påvise en sammenhæng mellem periodisk syn og øget sikkerhed, hvorefter der er brilleret ved at påvise at slidte dæk og lavt dæktryk er en væsentlig ulykkesårsag.

Så kan vi almindelige dødelige fundere over hvor stor effekt periodisk syn har på nedslidte dæk og lavt dæktryk.

Dags dato findes der mere end 30 mio motoriserede tohjulere i Europa, så det er ikke svært at forestille sig at periodisk syn vil skæppe godt i kassen for syns-virksomhederne.

Enhver har heldigvis stadig lov til at tænke sit, men det påtænkte tiltag vil ifølge FEMA ikke reducere antallet af ulykker.

MC organisationerne henviser blandt andet til en norsk undersøgelse, som dokumenterer at periodisk syn ingen effekt havde, da ordningen blev indført for biler.

Videre hævder MC organisationerne at motorcykler generelt er bedre vedligeholdt end biler, og at periodisk syn derfor vil have om muligt endnu mindre effekt som sikkerhedstiltag for motorcyklisterne.

FEMA henviser ydermere til en statistik fra OECD, som ifølge organisationen dokumenterer at der ikke er nogen direkte forbindelse mellem periodisk syn og trafiksikkerhed.

Tabellen viser eksempelvis nær ved identiske tal for Storbritannien og Holland hvad angår både stigning/reduktion i antallet af motorcykler og ulykker.

I England har man periodisk syn af motorcykler, imens det ikke er tilfældet i Holland.

Tilsvarende gælder for Norge og Tyskland, hvor man i begge lande konstaterer en nedgang i antallet af ulykker med fatal udgang på ca. 30%.

En væsentlig forskel er at antallet af motorcykler i perioden blev øget med 59% i Norge, mod bare 7% i Tyskland, og naturligvis at tyskerne længe har haft periodisk syn, imens dette ikke er tilfældet i Norge.

Yderligere information er tilgængelig ved FEMA

Del med en ven

0 personer snakker om “EU – motorcykler – periodisk syn

  1. Vejene er fyldt med søvngængere,så pas på derude,de halvsøvnige bilister i deres metalkister er ude efter dig.Tror personligt ikke et periodisk syn på motorcykler hjælper på trafiksikkerheden,blot endnu en pengemaskine.Pengene skal jo ind igen, efter skattelettelserne:-)

  2. Ikke at jeg går ind for statsmonopol, men her ser man tydeligt privatiseringens "velsignelse/svøbe". Der skyder synshaller op på hvert andet gadehjørne, og de skal jo tjene penge til investorerne/ejerne. Jeg tror ikke en døjt på at periodisk syn på MC har nogen synlig effekt, andet end på synshallernes økonomi.

    Men det kunne hjælpe på alle de knallertvrag der kører ukontrollerede rundt, hvis de blev hevet ind.

  3. MC-folk går op i deres køretøj på en helt anden måde end de aller fleste bilister, desuden kører vi kun halvdelen af året.Derr vil ikke være andet end nr-plader i forkert vinkel og potter, der siger lidt for meget – ikke andet.

    Helt enig med Kedde47, jeg har selv arbejdet som undersøger af knallerter hos politiet og det var grotesk hvilke sikkerhedsfejl de ankom med (og self. blev skrevet for), der er virkelig noget at hente der – i sikkerhedens hellige navn.

  4. Hvis nedslidte dæk og for lavt dæktryk er den væsentligste faktor der kan findes til begrundelse for indførelse af periodisksyn af motorcykler, og det så skal have en effekt at indføre periodisksyn på motorcykler, så skal de til syn en gang i måneden, jeg er pt. et stor smil.

    Jeg tror ikke periodesyn hjælper på sikkerheden, skal der gøres noget der hjælper på sikkerheden skal der indføres obligatorisk kørekursus.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start