Færre klip i kørekortet til førere af udrykningskøretøjer - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Færre klip i kørekortet til førere af udrykningskøretøjer

Transportminister Thomas Danielsen ønsker reglerne ændret, så førere af udrykningskøretøjer ikke længere får klip i kørekortet eller mister det for mindre alvorlige lovovertrædelser under udrykningskørsel med blå blink.
CO
16/12-2024 kl. 13:21
Anslået læsetid: 3 Minutter

MagaCin’s artikel Nu må politiet overtræde færdselsloven efter behov fra 2021, er med tiden gået hen og blevet et ret populært emne.

Den dengang nyligt vedtagne Bekendtgørelse om udrykningskørsel fik en ekstra tilføjelse, hvor bekendtgørelsen også kom til at regulere andre ting end udrykningskørsel – nemlig politiets mulighed for at overtræde færdselsloven under den daglige patruljering.

Ændringen af reglerne tilgodeså dengang de af politiets køretøjer, som ikke var under udrykning, men nu har Transportminister Thomas Danielsen (V) foreslået en ændring, som mindsker risikoen for, at førere af køretøjer under udrykning får et klip i kørekortet eller mister det ved overtrædelse af færdselsloven.

Transportministeren er i Jyllands-Posten citeret for, at “Deres arbejde er at komme hurtigt frem, men de kan miste deres job ved netop at gøre det, fordi de risikerer at få taget kørekortet. Den unødige utryghed befrier vi dem for nu”.

Forslaget til justeringen af reglerne betyder dog ikke, at førere af udrykningskøretøjer fremover fuldt lovligt kan køre som død og helvede med hovedet under armen, da førerne af udrykningskøretøjer stadig skal udvise særlig agtpågivenhed.
Tiltaget er beskrevet som en forbedret mulighed for at nå hurtigst muligt frem uden at bekymre sig om, at kørekortet kan være i fare.

Ændringen vil udelukkende gælde for udrykningskørsel med blå blink, og de pågældende førere af udrykningskøretøjerne vil fortsat være underlagt straffeloven, og kan blive straffet for personskader.

Formand for Reddernes Landsklub Stefan Fyhn fortæller i forbindelse med forslaget, at de nye regler ikke får førerne til at køre mindre fokuseret, men at “Det her kommer primært til at betyde noget for os selv. Det mindsker den sindssygt ubehagelige fornemmelse af, at et lille fejltrin kan koste dig jobbet, og det er virkelig tiltrængt”.

Thomas Brücker som er sektorformand for Teknik og Servicesektoren i FOA, der blandt andet organiserer ansatte på brand- og ambulanceområdet, er i denne artikel hos Ritzau citeret for, at de er glade for, at ministeren endelig har lyttet. Fordi brandmænd, ambulancereddere og alle andre der kører med blå blink under de nuværende regler risikerer at miste muligheden for at passe deres arbejde, simpelthen fordi de passer deres arbejde. Han mener det er grotesk at vi straffer dem, som passer på os allesammen, og det er på høje tid, at reglerne ændres.

Transportministerens forslag kommer i kølvandet på flere relativt nye tiltag, som det der er nævnt øverst, ministerens forslag fra 2023 om at iværksætte en forsøgsordning, hvor frivillige kan få grønt udrykningsblink på taget, og den nye forsøgsordning med et rødt udrykningsblink ved vejsidesyn som indføres på forsøgsbasis indtil 31. December 2025.

Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start