Fed KTM E-crosser til de mindste
KTM SX-E 3 er i følge mærket selv den østrigske motorcykelproducents mindste READY TO RACE motorcycle.
Perfekt for græsrødderne og lige så grøn som deres strå, ser vi nu 2023 KTM SX-E 3 fremme i frontlinjen for fuldt elektriske mini-crossere.
KTM SX-E 3 er målrettet absolutte begyndere, og indtager sin plads i modelrækken under den mere kraftfulde KTM SX-E 5, som en endnu mere brugervenlig samlet pakke.
Lavere ydelse og batterikapacitet samt mindre hjul gør modellen til det ideelle valg, når de yngste kørere skal lære at stå på egen ben, og selv dosere gashåndtaget.
Sådan nogenlunde det frit oversat i beskrivelsen for den lille 2023 KTM SX-E 3, som nu er tilgængelig for de mindste.
Østrigsk elektrificering
I April måned 2021 kunne du her på MagaCin læse om Husqvarna E-Pilen Concept, Østrigske KTM har som bekendt en E-Duke under udvikling, MagaCin’s Nicolaus inviterede tidligere på året Pia fra Danish Rally Cats til at testkøre skribentens egen TTM Freeride E-XC og KTM kigger ind i elektrisk fremtid.
Herover blot nogle få eksempler på overskrifter, som dækker over artikler på MagaCin, der indeholder beskrivelser af elektriske motorcykler fra KTM.
KTM SX-E 3
Men som det fremgår af artiklens indledning holder KTM sig ikke blot til udvikling og produktion af full-size elektriske motorcykler, og præsenterer altså nu KTM SX-E 3, der byder på samme høje kvalitet og avancerede teknologi som modellens mere kraftfulde modstykke KTM SX-E 5.
Med avanceret letvægtskonstruktion, tilsvarende chrom-molybdæn stel og holdbar affjedring bevarer KTM SX-E 3 alle attributterne fra storebror SX-E 5, men i en mere brugervenlig pakke.
KTM har naturligvis i forbindelse med introduktionen af KTM SX-E 3 også frigivet en herlig præsentationsvideo, hvor en bette purk ganske dygtigt og med stor begejstring forlyster sig på den lille elektriske knoldhopper, der er udstyret med 10″ hjul og sort-anodiserede fælge forsålet med MAXXIS MX-ST dæk.
Motorens effekt kan nemt justeres i tre forskellige trin med knapperne lig bag kronrøret.
Bemærk også at koblingsgrebet er erstattet af et bremsegreb, da de små vordende crosskørere hverken belemres med betjening af gear- eller bremsepedal.
På billedet herover ser man ved styrets venstre håndtag snoren, der også kan anes om knægtens venstre håndled i videoen under dette afsnit, som afbryder motoren i tilfælde af styrt.
Et perfekt setup for begyndere?
Dem af os der allerede har købt billige kinesiske små elektriske crosseret til de mindste, kan nikke genkendende til, at batteriernes kapacitet på “kina-kopierne” ofte ikke er værd at skrive hjem om, og at de typisk ret hurtigt løber tør for strøm.
Specielt hvis der kørers på udfordrende underlag eller op ad bakke.
Op til to timers kørsel på en opladning
Det gør sig ikke gældende for KTM SX-E 3, som er udstyret med samme motor som SX-E 5, der i følge de tekniske specifikationer yder 2 kW ved 3,200 omdr./min. og et maksimalt drejningsmoment på 10.5 Nm.
Men trods den ret hæderlige effekt skulle batteriets 648 Wh kapacitet ifølge producentens oplysninger række til imponerende 2 timers kørsel for uøvede begyndere, og til ca. en halv times kørsel for de mere øvede.
Som eksempelvis den lille purk i videoen herover, der tydeligvis giver ret frisk gas?
Mulig opgradering af batteri
Men er det ikke tilfredsstillende, så kan batteriet faktisk udskiftes med 907 Wh batteriet fra SX-E 5.
KTM SX-E 3 oplades med en ekstern 900W oplader, der kan forbindes til enhver 110- eller 220V stikkontakt, og opladning fra tomt til fuldt opladet batteri tager omkring 70 minutter.
Altså masser af lydløs kørsel om formiddagen, en middagspause hvor både fører og crosser tankes op med ny energi, og så afsted på nakken af KTM SX-E 3 igen.
Opdateret KTM website
Det fremgår også af KTM’s website, der ret bekvemt er opdateret til lejligheden, at motoren er både støv- og vandtæt, hvorfor der ikke kræves den store vedligeholdelse.
På siden dedikeret til KTM SX-E 3 kan man også læse, at sædet kan justeres i to forskellige højder, at modellen er udstyret med skivebremser for og bag, at forgaflen er en 35mm XACT 35 Upside-Down fra WP, at affjedringens slaglængde er hhv. 144mm og 133mm for og bag, og meget mere.
Hvornår og hvor meget?
Lige præcis de to essentielle informationer fremgår desværre ikke af pressemeddelelsen fra KTM, så dem må vi følge op med ved en senere lejlighed.
Men det koster jo heldigvis ikke noget at spørge sin lokale KTM forhandler.