Fede features på ny Shark Spartan Carbon
Motorcykelmessen EICMA i Milano – Italien, er meget andet og mere end blot næste års motorcykler der præsenteres. Messen der hvert år besøges af mange hundredetusinde gæster, noterede i år en fremgang i antallet af besøgende på 24%. Gæsterne kommer naturligvis for at se de nye motorcykler, men også for at se et kæmpe udvalg af alt mellem himmel og jord der relaterer til den fælles passion.
Det ER ganske enkelt umuligt at se hvert eneste nyt bremsegreb, blinklys, udstødning, handsker, beklædning og lignende, da der i forhold til udbuddet af varer på de 345.000m2 udstilllingsareal er ganske få dage til rådighed.
Vi ser meget nyt hvert eneste år ved EICMA – hvor kun en brøkdel af godterne kommer på markedet i Danmark – og ofte bliver samtaler med udstillere ufrivilligt komiske, når de involverede kommunikerer via et sammensurium af sprog og fagter, men det er de sjove oplevelser der følger med.
Lorenzo's styrthjelm er skabelon for ny hjelm
Ved et tilfælde rendte vi ved årets EICMA på den danske importør af Shark styrthjelme, og Per Krogh inviterede os forbi Shark's stand, hvor vi kunne få et kig på nogle spændende nyheder.
Det VAR interessant at se den tidligere verdensmester i MotoGP Jorge Lorenzo's styrthjelm, som endnu ikke var rengjort efter brug, og interessant at høre om de vanvittige beløb der investeres i aerodynamisk optimering af racerkørernes styrthjelme. Lige som med motorcyklerne fra racerløb, drypper de teknologiske erfaringer vedr. beklædning og sikkerhedsudstyr ned gennem rækkerne til vi almindelige dødelige. Tænk bare på hvor kort tid der gik fra man første gang så Valentino Rossi's læderdragt med indbygget airbag i aktion, til vi gadekørere rent faktisk kunne købe en tilsvarende.
Sådan forholder det sig også med styrthjelme, hvilket vi på Shark standen så virkeliggjort i den halvpebrede Shark RACE-R PRO GP replica styrthjelm. En yderst sportsligt dedikeret styrthjelm med kæmpe spoiler bagude der har sin oprindelse i motorsport, men nu også kan købes til gadebrug. En spændende nyhed vi om kort tid vender tilbage til, men på Sharks stand fangede en anden mere økonomisk overkommelig hjelm interessen.
Shark Spartan Carbon
Sharks Spartan serie ligger i kompositfiber versionen i prislejet under kr. 3.000,- , men der skal altså ikke fiskes mere end ca. kr. 300,- ekstra op af tegnedrengen for Carbon versionen.
Som tidligere inkarneret Shark bruger over en mere end 10 år sammenhængende periode, var jeg ved første kig en smule imponeret af den nye Shark Spartan Carbon… og så er det jo meget heldigt at vi straks efter hjemkomst til Danmark modtog netop en Shark Carbon Spartan til test.
Udpakning af hjelm til test
I kassen med styrthjelmen som leveres i en lækker hjelmpose, findes reflektive klistermærker der kræves for kørsel i Frankrig samt monteringsvejledning. Derudover medfølger en DVD med brugermanual, men den får man nok aldrig brug for. Du skal nemlig ikke vide andet for udskiftning af visir, end at visiret ganske enkelt åbnes helt, og derefter trækker man udad med fast hånd. Visiret skubbes såmænd bare på igen uden de store sværdslag. Montering af kommunikationsudstyr burde heller ikke volde de store problemer, for der er de nødvendige udskæringer til SHARKTOOTH audio systemet.
Hjelmens vægt er opgivet til 1320g, men det må være den mindste størrelse uden dekorativ bemaling, for fruens køkkenvægt siger 1365g for en udsmykket version i str. medium. Stadig en pænt lav vægt for en styrthjelm med kraftigt visir og indbygget solbrille.
Lækkert interiør tilgodeser brillebærere
Det udtagelige antibakterielle interiør er lækkert udført med et materialevalg der oser af kvalitet, og Shark hævder hjelmens inderside er optimeret til brillebærere.
Tjek!!… det er allerede afprøvet, og brillerne smutter gnidningsløst på plads.
Hagestroppen låses med dobbetlt-D rings lukning, der er vind-deflektor foran næsen øverst på kæbestykket, men den “sammen-klappelige” vind-deflektor under hagen er genial. En vind-deflektor under hagen er fiks når man ønsker at dæmpe vindstøj, og vindstøj er tilsyneladende et fokuspunkt på Shark Spartan. Dækslerne over visirets hængsler er udformet i “haj-skinds-struktur” for at reducere vindstøj.
Turbulens-reducerende udformning bagtil, samt på dæksel over visir hængsel
De to friskluftforsyninger betjenes med en skydeknap på henholdsvis hjelmens isse og et vippespjæld på kæbestykkets forside. Solbrillen betjenes med en skydeknap bagerst på hjelmens overside, lukker relativt tæt mod kæbestykket for minimalt lysindfald. og der er rigelig plads til brillerne bag solbrillen.
Godt nok en smart thermo-rude
Lige siden mine dage med Sharks RSR styrthjelme, har jeg sat pris på styrthjelme med kraftigt visir. På Shark Spartan Carbon er visiret det massive 3mm materiale jeg genkender… med undtagelse af området i synsfeltet. Området i synsfeltet er nemlig undersænket for at give plads til pin-locken som er monteret ved leveringen. Lækkert udført thermo-rude, hvor den jævne overflade på visirets inderside er let at rengøre.
Vi glæder os til test.
Du fik hermed den første indledende statiske “test” som foregik på køkkengulvet og bag computeren, og jeg har garanteret glemt nogle detaljer vedr. 2019 Shark Spartan Carbon. Men umiddelbart efter udpakning og en tur i “prøverummet” fremstår hjelmen som konge fed.
Vi ser frem til at tage hjelmen i brug, og du får naturligvis en udførlig beskrivelse når hjelmen har stået sin prøve ude i virkeligheden.
Racing teknologi, Jorge Lorenzo, Johann Zarco og Shark.
Længere oppe kunne du læse om Jorge Lorenzo's Shark RACE-R PRO GP styrthjelm og hørte måske i videoen lidt snak om at du rent faktisk kan købe en race-replika af den tidligere MotoGP verdensmesters hjelm. Vi spurgte Lorenzo om hvorfor han egentlig kører med Shark styrthjelme, og om det i det hele taget giver mening at montere en kæmpe spoiler på hjelmen. Lorenzo's svar kan du se og høre her på siden i morgen.