Årets Motorcykel 2014, Årets MC, fede teknikdetaljer
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fem fede teknikdetaljer fra Årets MC

Kandidaterne til Årets MC rummer flere fede tekniske detaljer - lige fra high tech til banale, men geniale løsninger
24/06-2014 kl. 13:35
Anslået læsetid: 3 Minutter

Kandidaterne til Årets Motorcykel 2014 byder selvfølgelig på en masse nyheder – det er jo sådan set kriteriet for at være med. Det gælder også på teknikken, og vi er faldet over en håndfuld gode løsninger – lige fra super high tech til nogle så banale, at de er nærmest geniale:

Suzuki DL 1000 V-Strom

Vi starter i den helt enkle ende med et bevis på, at man sjældent behøver bruge atomfysik for at løse en enkel opgave. Suzukis store V-Strom har justerbart kåbeglas, og det har vi vel sådan set 117 forskellige løsninger på gennem tiden – både med og uden brug af værktøj, fingerskruer eller bare pilfingre.

Her er det lige så enkelt som vinduet på en campingvogn eller et udluftningsdæksel hjemme i parcelhuset: Skub glasset op en tak ad gangen – og når der ikke er flere takker, vender glasset tilbage til startstilling. Simpelt og funktionelt og så nemt at bruge, at du kan holde øjnene på vejen eller udsigten imens.

Zero S

High tech er det egentlig ikke, for der findes næppe noget så enkelt som en el-motor. 

Men den elektriske drivlinje på Zero S gør dig bare glad i låget, mens du hvisler gennem landskabet med ikke meget andet end lidt vindsus og lærkesang i ørerne.

Affjedringen er ikke noget at skrive hjem om, men det er heller ikke det vigtigste her, for konceptet virker i dén grad. Det er den slags maskiner, der skal lokke de unge og bysmarte op på en motorcykel og hvem ved – måske redde fremtiden for hele branchen.

Flere af de halvgamle, vrisne dommere kom sågar tilbage med brede grin og bemærkninger om, at det her kunne de godt gå hen og vænne sig til, og det siger ikke så lidt…

BMW R nineT

Bare rolig – vi har ikke glemt, hvordan en fed motorcykel skal lyde! Og hvis vi skulle glemme det, så snupper vi bare en tur mere på BMW  nineT.

Selvom den er en 90 års fødselsdagsmaskine for de to-hjulede fra Bayern, så er der absolut ingen Morfar over lyden, der vel bedst kan beskrives som Hi-Fi på to hjul: Elegant, sofistikeret og kraftfuld med en vidunderlig fed basgang.

Fra fabrikken er den monteret med nogle særdeles veltunede Akrapovic potter, så glem alt om at pille ved dem og bare skru op !

Piaggio MP3 500

Ja-ja – det er vel efterhånden syv-otte år siden, vi første gang testede den her underlige stork herhjemme. Men vi synes altså bare stadig, at det er lidt cool med en ”omvendt trike”, og det er altså bare stadig sjovt, at man kan nøjes med at skride over det ene forhjul i gruset. Eller at have nemmere ved at holde balancen, når begge hjul skrider…

Det er da også spøjst, at den kan stå selv, når understellet låser sig fast, at den af samme grund har en P-bremse, og at den sågar har en rigtig stor bremsepedal som i en bil.

MV Augusta Rivale 800

Ligesom på designsiden slutter vi med Rivale, hvor man åbenbart har besluttet at samle high tech kataloget i standardpakken. Vi nævner i flæng quick shift, otte-trins traction control og et display, hvor man kan styre alt. 

Det gælder også ABS-indstillingerne, der oven i købet har Motard Mode, hvor ABS’en kun virker på forhjulet, så man kan bremse sig sidelæns ind i svinget !

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start