Fireblade anno 2017
Honda leverede præsentationen af sin seneste CBR1000RR på Intermot.
Næsten 10 år efter deres sidste store opdatering. Et eller andet sted undervejs i de 10 år, forandrede motorcyklerne sig. Masser af elektronik er kommet til. Forventninger er steget til hvad der kan leveres af ekstra køre assistance.
Kan CBR1000RR SP Fireblade indfri kundernes forventninger? Mon ikke, med direkte forbindelse til racerbanerne, er Fireblade navnet hos Honda synonym med mange store præstationer igennem tiden.
Siden 1992 har Fireblade eksisteret og er blevet brugt til race af mange. Firblade har bevist at en gademodel kan køre racerløb på rigtige veje, ved Isle of Man TT race for eksempel. Her har Honda været den mest succesfulde 1000ccm maksine, med 23 sejre i Honda’s navn. Det er dokumenterede køreegenskaber, fart og evnen til at præstere ekstremt i den virkelige verden der har kendetegnet Fireblade.
2017 er 25års jubilæum for Fireblade. CBR 1000RR SP er afgjort en ny milepæl i Fireblade historien. Ingeniørerne er forblevet tro mod deres udgangspunkt for Fireblade, høj ydelse og lav vægt med fokus på køreegenskaber, accelleration og bremser.
Hr. M. Sato, projektleder af 17YM CBR1000RR Fireblade SP udtaler:
”Alle 1000ccm sportscykler er ekstraordinære eksempler på højt yddene teknologi. Men for os, skal vores nye Fireblade være en ekstraordinær oplevelse og fornøjelse at køre og styre. Det er hele formålet, at hvor den end skal køre, skal det være en oplevelse ud over det sædvanlige. Noget man ikke kan være foruden. Den første CBR900RR fremstår som en milepæl i Honda’s historie. Det er vores intention hele tiden at opnå lavere vægt og flere hk. Ikke mindst næste niveau, total kontrol igennem elektroniske systemer som kan hjælpe køreren fuldt ud. Hvad kan vores nye Fireblade tilbyde? Meget simpelt – ren køreglæde.”
Det elektroniske system tilbyder valgfri og justerbar køreassistance. Centralt i systemet er der 5 akser for bevægelses måling, kaldet Inertial Measurement Unit (IMU), som måler nøjagtigt hvad maskine laver i alle retninger. Det justerer Honda Selectable Torque Control (HSTC) som præcist afkoder baghjulets traktion via FI-ECU (motorstyreboksen) og det gaskabelløse gashåndtag kaldet Throttle By Wire (TBW). Ny ABS som også styres af IMU tilbyder baghjulsløft kontrol under hårde nedbremsninger kaldet Rear lift Control (RLC). Alle forskelle i farten imellem forhjul og baghjul aktiverer stejle / wheelie kontrollen som kan justeres individuelt. IMU’en styrer også affjedringen fra Öhlins, og styrer således både kompression og udstrækning (compression og rebound) på den semi aktive “Öhlins elektronisk kontrol” (S-EC), både foran og bagpå.
For chaufføren betyder IMU’en en fuldstændig ny køreoplevelse. Den holder hele tiden øje med hvad der sker og tilpasser sig omgående.
Displayet kan indstilles til det behov chaufføren har, 3 setups: Street, Circuit og Mechanic. Informationerne i displayet kan finjusteres så de passer til behovet. Fuldstændig som på Honda’s RC213V-S, Honda’s gademodel MotoGP cykel.
Honda leverer altså en spritny CBR1000RR SP Fireblade med masser af elektronik, kg/hk forhold forbedret med 14%. Det er opnået ved en 15kg vægtreduktion og forøgelse af poweren med 11hk. Ydstyret med semiaktiv Öhlins elektronisk affjedring, Honda valgbar kraft kontrol, valgbar motorbremse, ny ABS, qiuckshift, nedgearingsassistent, valgbare køremaps og valgbare kræfter. RC213V-S / MotoGP afledt teknologi som løfter køre oplevelsen højere op.
Personligt tror jeg at alle de savnede elektroniske tilføjelser er tilstede. Samtidig er vægt, kraft og ramme forbedret. Hvis nogen kan bygge en elektronikpakke som kan kæmpe mod Yamaha's, er Honda et godt bud.
En komplet pakke med det hele, alt for feinschmeckere, road racere og ikke mindst for den som gerne vil have en noget nær ultimativ gade sportscykel.
Når en model er ventet, savnet af kunderne er forventningerne også høje. Honda sender først noget så kompliceret som denne nye model ud, når det rent faktisk virker. Mon ikke det også er tilfældet her.
Her på redaktionen glæder vi os meget til at få et eksemplar af CBR’en til test når den kommer til Danmark.