Føreløs Motorcykel (Nye informationer)
Man tror jo det er løgn, føreløs motorcykel
Det er en realitet at man tester på robot intelligens i forbindelse med føreløse motorcykler. Det er egentlig lidt vildt at tænke på, selvom det jo er stærkt på vej i bilernes verden. De fleste bilproducenter tester jo meget i føreløser biler, og mener de er klar om blot nogle få år med selvkørende biler.
Yamaha forventer at kunne køre føreløst i 2026. Der køres iøjeblikket test med ”motobot”, en motorcykel med støttehjul. Ja du hørte rigtig den er vel ikke så god til at holde balancen. Men nej det er den, Yamaha mener selv at de kan slå Rossi’s bedste omgangstider på flere baner med motobot senere i år.
Så bliver Rossi vel arbejdsløs eller. Absolut nej, det er ikke målet at det i praksis skal være føreløst.
Yamaha har investeret 20 milioner dollars i et Californisk firma som laver selvkørende køretøjer, robotter og droner. Yamaha’s chef Hiroyuki Yanagi har fortalt pressen at det vil tage ca. 10 år før de er klar med føreløs teknologi og kunstig intelligens der kan tilbydes det brede publikum.
Kawasaki er også godt på vej og arbejder på talk back system sammen med de allerede kendte systemer der oplever chaufførens kørestil og tilpasser sig i bremser, taktion og affjedring. Man har selvfølgelig altid kunnet tale med sin motorcykel, men ofte er det blevet til eder og forbandelser når lortet ikke virker eller gør som forventet.
Kawasaki’s tanke er at tale med motorcyklen på et naturligt sprog som kaldes ”Rideology” som kawasaki forklarer således: En motorcykel skal lære sin førers stærke og svage sider at kende, og derved give føreren den bedste motorcykeloplevelse ved at tilpasse sig bedst muligt. Det betyder personlig motorcykel for ejeren.
Målet med ”intelligente” motorcykler er altså at hjælpe chaufføren. Køreren kan fokusere mere på sikkerheden hvis cyklen er bedre balanceret rent automatisk. Teknologisk køreassistance er jo allerede godt på vej på de nye motorcykler. ABS, Elektronisk affjedring, traktion kontrol og katastrofe bermse hjælp og flere med dem. Det giver i sig selv en vis sikkerhed, det er jo spændende hvad der bliver lagt oveni af muligheder.
Giver det mening for en motorcyklist at overlade sikkerheden til en computer?
Det vil sikkert være godt for begynderen. Det kan blive svært at blive en dygtig kører når man altid er pakket ind i vat.
Argumenterne kan være mange imod og for – en ting er dog sikkert, vi er på derhen. Det er gået stærkt med udviklingen. De motorcykler undertegnede har afprøvet med diverse hjælpfunktioner giver en hvis tryghed. Faren er hvis hjælpen svigter!