Første tur på den nye baby Ninja
Kawasaki ZX300 Ninja - Første tur på den nye Ninja
Nogle af vores asiatiske kolleger har nu været ude på den nye baby Ninja. De har prøvet den på racerbane, til deres officielle præsentation, for i den del af verden er maskinen allerede klar til salg.
Trods den nye top, cylinder og udstødning er lyden den samme som kendes fra tidligere model. Også siddestillingen er, ifølge de første der har prøvet nyheden, helt identisk med siddestillingen på forgængeren.
De første udtaler at motorens trækudfoldelse er mere liniær på nyheden, men da asiaterne fortsætter med 249ccm, hvor vi i Europa får 296ccm, er det langt fra sikkert det forholder sig således med vores kommende Europa-model.
Bremserne er stadig let svage, med tendens til fading som på forgængeren, men fuld tilstrækkelige til den lille maskine ved daglig kørsel. Baby Ninja er også blevet tungere, men dette mærkes, ifølge de første i sadlen på maskinen, ikke ved normal kørsel.
Rigtig godt er en lidt bredere dækmontering. Hvor forgængeren benytter 130/70 bagdæk, får nyheden 140/70 bagdæk. Det øger udvalget af kvalitetsdæk til maskinen. Desværre er nyheden også udstyret med de dårlige IRC dæk, som heldigvis hurtig kan skiftes.
Bedst af alt er naturligvis tilføjelsen af ABS, der ifølge asiaterne virker upåklageligt og hurtigt. Tilføjelsen af ABS rykker helt enkelt den lille Ninja op i en anden klasse.
Maskinen kan ses og høres her: