Forbereder Kawasaki sig på Euro6 krav med nyt patent?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Forbereder Kawasaki sig på Euro6 krav?

Patentansøgning fra Kawasaki tyder på, at den næste kompressor-motor fra producenten bliver med dobbelt indsprøjtning.
21/01-2020 kl. 11:30
Anslået læsetid: 2 Minutter

Kawasaki's seneste patentansøgning viser en firecylindret motor med kompressor, lidt som den vi kender i forvejen fra H2 modellerne, men denne udgave er angiveligt udstyret med to indsprøjtningsdyser pr. cylinder – den ene dyse er placeret på sædvanlig vis i spjældhuset, mens den anden sidder i toppen og peger direkte mod forbrændingskammeret.

De to indsprøjtningsdyser er markeret med gult, kompressorhjulene er orange.

Udvikler kendt teknologi
Direkte indsprøjtning har længe været udbredt blandt bilerne, men bliver sjældent brugt på motorcykler, da det ikke virker ret godt i motorer, der tager masser af omdrejninger. Men noget tyder på, at Kawasaki er i gang med at tage udfordringen op med en slags indsprøjtningshybrid – altså en kombination af direkte indsprøjtning og dyser i spjældhusene –  det bedste fra begge verdener.

Nogle af fordelene ved direkte indsprøjtning er, at forbrændingskammeret holdes køligt af benzintilførslen, det er nemmere at overvåge og kontrollere mængden af tilført brændstof, og endda muligt at sprøjte benzin ind på skæve tidspunkter i forhold til forbrændingscyklussen, da indsugningsventilerne ikke behøver at stå åbne.

Her ses dysernes placering og funktion, den nederste dyse sprøjter direkte ind i forbrændingskammeret.

Omvendt er ulemperne ved direkte indsprøjtning, at der nemmere kan opbygges snavs og kulstofrester på ventiler og i forbrændringskammeret, men her kommer indsprøjtning i spjældhusene til undsætning – det kan nemlig tilføre en større mængde luft i blandingen, og dermed en bedre og renere eksplosion.

Med dobbeltindsprøjtning er Kawasaki måske ved at finde vejen mod en endnu mere kontrollerbar og ikke mindst økonomisk motor, der kan leve op til næste generation af skærpede miljøkrav.

I den seneste tid har vi set flere spændende patentansøgninger der tyder på et skifte i den gængse motorteknik, blandt andet – kompressor fra BMW, Turbo fra Yamaha, og senest Honda's ansøgning om kompressor-ladet V2´er.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start