Forstå din motorcykel: Start og tænding
Fik du også et større indblik i mekanikken bag koblingens funktion, eller blev du overrasket over, at de tekniske principper bag udvekslingen i gearkassen slet ikke er så hemmelige og mystiske, som du måske troede?
Så er det nok værd, at kigge med en gang mere, nu hvor vi viderebringer endnu en gennemgang af den fantastiske fysik, der findes inde i din motorcykels motor.
Denne gang får vi først et indblik i motorens startmekanisme, og kaster et blik på både kickstart og el-start. Og selvom der findes flere forskellige tekniske løsninger end dem vi får at se i videoen her under, er det alligevel ret interessant at følge tandhjulenes indvirken på hinanden.
Næste skridt er tændingen. Her får vi en grundig forklaring af strømmens vej gennem hele tændingssystemet; lige fra svinghjulets magneter over statoren, gennem cdi-boks og tændspolen for til sidst at nå endestationen i tændrøret, hvor den vidunderlige samhørighed mellem benzin og luft bliver til den eksplosion, der driver hele værket.
Læg mærke til, som det også nævnes i klippet, at det ikke er alle modeller, der producerer gnisten til tændrøret på denne måde.
Vidste du at tændingen er en af de ældste fysiske principper i motorens mekanik. Man regner med at den første elektriske gnist blev fremtryllet af den italienske fysiker Alessandro Volta’s elektriske legetøjspistol fra ca. 1780.
Senere tog den tyske opfinder Siegfried Marcus patent på elektrisk tænding af gasmotorer i 1884, mens landsmændende fra Bosch præsenterede en dobbeltspolet magnetisk tændning i 1902; så var den moderne elektronik til forbrændningsmotoren på plads, næsten da…
Afslutningsvis i videoen nævnes indsugningsventil og udstødningsventil, og hvordan deres timing styres gennem knatstaksel og knastkæde. Desværre ikke med samme detaljeniveau og grundighed som de andre komponenter, men vi krydser fingre for at det kommer på sigt, for det vil vi også gerne se i en computeranimation.
God fornøjelse: