Futuristisk KTM Freeride koncept
I tirsdags kunne du læse, at KTM, Honda, Yamaha og Piaggio indgik fælles fodslag om, at arbejde henimod etableringen af et konsortium, som skal definere standardiserede tekniske specifikationer for udskiftelige batterier til elektriske knallerter, motorcykler, trikes og quads.
Det vidner om en fremtid som bliver mere og mere elektrisk, som nogle har frygtet men mange har spået.
Men den fælles hensigtserklæring er langt fra KMT’s første tur i manegen, da de allerede for år tilbage trillede en yderst underholdende model af samlebåndet – nemlig Freeride.
Den listige skovsniger er som sagt et super sjovt bekendtskab, som gør det muligt for erfarne såvel som let øvede kørere, at gå på opdagelse i det danske vildnis.
Det oplevede vi på egen hånd, da vi først testede den listige skovsniger i 2017, men for alvor da vi besøgte Event Park Danmark og brugte nogle timer i selskab med modellen:
Oven på aftalen om udskiftelige batterier har design aspiranten Julien Lecreux besluttet, at tage KTM Freeride til nye højder.
I renderingerne som du kan se i galleriet over artiklen, finder vi et super interessant koncept, hvor man har taget udgangspunkt i oprindelige tegninger af KTM EX-C Freeride, men også har draget inspiration fra motorcykler med navstyring.
Et system som første gang fandt vej til motorcyklernes verden omkring 1910 af James Cycle Compagny, og senere fandt vej til en model ved navn Ner-A-Car i 1918, men af de fleste er kendt fra modeller af italienske Bimota.
Udover styretøjet som ikke virker til at være særlig praktisk til sporadiske skovture, er modellen også udstyret med Head Up Display, hvor informationer man normalvis finder i instrumenteringen, kastes op på modellens vindskærm.
Om man her har taget højde for vibrationer og mudderkager bag informationerne er nok tvivlsomt, men sådan er det jo i designfasen.
Med hensyn til de udskiftelige batterier, har Julien taget designmæssigt udgangspunkt i gamle Jerrycans, og udtænkt et batterisystem som monteres i stedet for sidekåber.
De aftagelige batterier er placeret således, at de modsvarer tanken på KTM’s Adventure lineup, og derved ikke har indflydelse på håndterbarheden, men de sætter alligevel en tanke i gang… Hvad nu hvis man kun monterer ét batteri?
Som sagt er der ofte ting i designprocessen som ikke giver mening i praksis, men selvom styretøjet ikke virker smart på en offroader, og at det vil påvirke maskinen markant hvis kun man monterer ét batteri, bliver det spændende at se om nogle af Juliens idéer bliver til virkelighed.