Gem dine kvitteringer
Konstruktive ændringer og større modificeringer er ikke lovlige på danske køretøjer. Derfor er SKAT set på flere af de seneste træf og samlinger for motorcykler, hvor de ledsaget af betjente tager billeder af deltagernes motorcykler.
Billederne skal SKAT bruge til sammenligning med en original motorcykel, ifølge nummerplade-registreringen. Hvorfor vi ser denne pludselige frembrusning fra SKAT´s side mod de danske motorcyklister ved vi ikke.
Ændrer motorcyklen karakter, er det op til SKAT at vurdere om motorcyklen skal afgiftsbestemmes på ny. En nøgen motorcykel der udstyres med kåbe, andet styr, anden affjedring i en arbejdsomgang kan SKAT let vurdere som berettiget til genvurdering. Skal en motorcykel genvurderes af SKAT, er tidligere indbetalt afgift tabt. Der betales altså ikke opgraderingspris, men det fulde beløb på ny.
Derfor er det vigtigt at gemme kvitteringer på indkøbte nyanskaffelser til motorcyklen. Er motorcyklen udstyret med nyt styr 1. år. En kåbe 2. år, og noget helt 3. det 3. år., kan SKAT ikke postulere motorcyklen er indkøbt billig, med plan om opgradering til finere maskine, for at minimere afgiftstørrelsen.
12 personer snakker om “Gem dine kvitteringer”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Nå ja riget fattes midler.. Og når befolkningen ikke længere vil ofres på uansvarlig skattepolitik, så må det jo gøre med mulige midler.. Vores nye skatteminister har vel bedt dem om at give den gas i skat.
Man siger jo, at en gennemsnits japansk affjedringskomponent holder 2- max 3 år før den er tjenstlig til udskiftning. Får man så pengene retur i skat, hvis man finder noget bedre og billigere? Eksempelvis en Öhlin's frem for standard?
Nej, det er ved at være for galt med den hysteriske kradsen ind, man er vidne til i øjeblikket! Naturligvis skal det bonges, hvis direktør Mangepenge ligger og futter rundt i firma-Cayenne'n om søndagen, men at knalde folk for at montere en kåbe eller lignende på en mc! Det er eddermame ude i den hamp, der kan jage en til Sverige!
Endnu engang må jeg bede om en spand til mit maveindhold….at bo her i danmak under de efterhånden Stasi lignende forhold, hvor systemt kontrollere borgerne i hoved og røv, og hvor man rask væk angiver familien og naboer mv. anonymt er sku til at kaste op over
Inden vi tømmer maveindholdet og flytter til Sverige, synes jeg lige vi skal se hvor langt ned i detaljerne skat har i sinde at gå. Er det nu bare dem der reelt har snydt med afgiften fra ny af, er det vel OK.
Men det at de tager rundt til arrangementer for af aflure folk og deres maskiner mener jeg nok er under lavmål. Desværre er det jo ikke engang den nuværende regering der har opfundet denne form for dyneløfteri.
hajoan> "Skal en motorcykel genvurderes af SKAT, er tidligere indbetalt afgift tabt" …WTF.. hvori er det rimelig lige i det…først har man eksempelvis betalt lad os sige 70t kr i afgift, så sætter ændre opdatere man lidt, sætter eksempelvis bremser og hjul fra en evt faceliftet model på…osv…så kommer der en fra SKAT… og vupti så er den cykel du en gang har betalt afgift på..pludselig "forsvundet" og nu skal du sørme betale ny afgift…det rimelige i det her forhold ma da under alle omstændigheder være at den afgift du engang har betalt..indregnes….alt andet er jo direkte tåbeligt…og det er netop det der er problemet med mange af de regler der findes..de er direkte tåbelige og strider imod alt sund fornuft…har du eks en gammel Yamaha FJ1200 hvor du montere en bremsemaster fra en R1…så er det en "konstruktiv ændring" men ændre du din drivlinie fra kæde til remtræk…så er det IKKE en konstruktiv ændring….!?!?!?…
Nu siger loven så ifb med bremser "Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette." ..jo jo men prøv du lige at spørg Yamaha DK om de vil skrive under på at det er forsvarligt at montere en bremsemaster fra en R1 på en FJ1200 …..glem det…de skal ikke ha ørerne i maskineriet…
Det som savnes er, nogle regler der åbner mulighed for at modificere en motorcykel hvor ændringerne er åbenlyse ufarlige og under alle omstændigheder er en ren forbedring…UDEN at importør mv skal kunne godkende det…
Det som er det virkelige bekymrende i denne sag er, at SKAT´s medarbejdere alt ære og respekt, ikke altid er de klogeste hoveder når der er tale om teknik…men tilgængelig er pisse kloge når det handler om at sige "det står der i loven" ……
Velkommen til den virkelighed som Harley ejere har måttet døje med en del år….ikke fordi det kun har gældt for HD, men fordi der er mange penge til statskassen i at en HD “mister sin afgiftsmæssige identitet” Hvis de kan knalde en nyere CVO scorer de omkring 650.000,- til statskassen. Det er rendyrket SVINERI det system !
Det er simpelthen for sindssygt det her, forbandede afgifter på det ene og på det andet. Det må simpelthen stoppe NU. Det mig ufatteligt at der ikke er nogle seriøse kræfter herhjemme der kan sætte sig op imod det her de her syge syge regler. Når jeg fortæller udenlandske udstyrsforhandlere og folk i div. Mc forummer rundt i verdenen om de danske regler og afgifter, klasker de sig på lårene af grin. Oftes tror de jeg fylder dem med løgn.
Jeg har lige sat Öhlins gaffel med tilhørende radial blokke og et par lettere hjul på. Så jeg skal bare lige vupti-vupti glemme alt om den iforvejen sindssyge afgift jeg ENGANG har betalt og så derefter betale en ny. GLEM DET. jeg flytter sata-rasme til Sverige eller Tyskland. FARVEL LORTELAND.DK I FÅR IKKE EN BØJET FEM ØRE MERE HERFRA.
@FiDuus: Enig! Og når jeg fortæller mine kammerater i USA/UK, at jeg – for lidt over et år siden – ville komme 7 dage i fængsel for at have et Leatherman tool liggende i min rygsæk, men nu "heldigvis" kun" får en bøde på 5000,-, så tror de jeg laver p*s med dem! Jeg har skrevet til alle medlemmer af Retsudvalget omkring det horrible i dette, og alle der har svaret – også fra DF og K, mener det er OK! Så med et kæmpe flertal i folketinget, så bliver DEN lov ikke ændret. Noget er R A B L E N D E galt i det her samfund (og lige om lidt bliver mit 5.5mm luftgevær jeg har haft i 10 år, også ulovligt ….). Lee Harvey Oswald – we need you 🙁
Altså, rolig nu.. "Skal en motorcykel genvurderes af SKAT, er tidligere indbetalt afgift tabt."…
Noget tyder jo på, at det er importerede, brugte cykler, de har fokus på – LÆS : GENVURDERES. Og det kan da ikke komme bag på nogen 🙂 Der er lavet mange krumspring af private, der har set en fidus i at hente en flot, brugt MC, syd for Kongeåen, for så at hive den hjem, og montere den med det mest tarvelige kåbesæt, udst., speedometer, osv osv… bare for at kunne påberåbe sig retten til at få en lavere afgiftsfastsættelse.
Det er tilmed lykkedes for rigtig mange. Men underligt nok, så er alle disse "hærgede" cykler som ved et trylleslag, næsten som nye, nogle få timer efter afgiften er betalt – og hvis man ser salgsannoncer, så er der faktisk ingen af dem, der har kørt mere end 25.000 kilometer, trods det faktum, at de ligger fra 1995-2005 i årgange..hmmm 😉
Der skal nok være nogle "lovlydige" som får ørerne i maskinen alligevel, alene fordi deres MC er ombygget til ukendelighed. Men jeg nægter simpelthen at tro på, at SKAT står derude for at kontrollere, om du har en bremsemaster fra en anden MC monteret. De går efter dem som snyder med afgiften – det er præcis samme hetz som de kører mod føromtalte Direktør Mangepenge i Krydder-Porschen, og falder udmærket i tråd med at SKAT fjernede muligheden for mindste-beskatning på demo-køretøjer, og andre overgemte køretøjer – en regel som i dén grad også har ramt MC salget i DK.
Tja.. Jeg ærgrer mig nu bare over, at jeg kan se frem til at min ide om at bobbe min gamle 454'er nu pludselig skal strække sig over 10-12 år for at jeg skal være sikker på at undgå at blive afkrævet ny afgift – det var bestemt ikke planen.!
Nej nej nej….. kan så også lige se at mit ombygnings projekt trækker en del ud, hvis jeg altså vælger at blive boende i DK, hvis konen er klar flytter jeg i morgen.
Har ikke noget imod at skulle betale en hvis skat, men at man mere eller mindre frivilligt skal bukke sig for over og blive røvpulet uden nogen form for smørelse, og så ligefrem skal sige tak for det bagefter, såhhhh har jeg ihvertfald fået nok.
B. Madsen, nu har jeg ikke udtalt mig om hvorvidt jeg finder det rimeligt med "tabt afgift" eller ej. På det punkt samt flere andre er vi for så vidt meget enige, det jeg ytrer er at jeg synes at dem der reelt og med fuld bevisthed har undraget sig at betale fuld afgift, nok selv er ude om det. Det være sig både på importerede brugte cykler, men også nye hvor der er fiflet med modelbetegnelsen.
Desværre er der nok en del af vores MC-venner der ubevist kører rundt på en anden model end de selv regner med.
Nu kunne det jo så være den genre som Skat er ude at jagte, og ikke om dem der har skiftet en mastercyl. på yamaha'en, så derfor mener jeg at vi lige skal synke maveindholdet og se hvad der sker.