Gør din Ténéré klar til race - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Gør din Ténéré klar til race

På EICMA præsenterede selveste Pol Tarres en masse stumper, der gør en "almindelig" Ténéré 700 mere klar til ræs end nogensinde før.
25/11-2023 kl. 07:49
Anslået læsetid: 7 Minutter

På efterårets store MC-messe i Italien, var MagaCin naturligvis også en smut forbi Yamaha, hvor marketingschefen for Skandinavien, Jacob Anderson, pegede og fortalte om nogle af det kommende års nyheder fra Yamaha, som blandt andet en opdateret MT-09 og den på en gang moderne og bagud skuende XSR 900 GP.

Anderson tog også MagaCin med forbi Ténéré 700 Explore, som er en gadeorienteret version af den voldsomt populære adventurebike fra Yamaha, for dem som gerne vil køre eventyrcykel, men ikke er på udkig efter lang fjedervandring og enorm sædehøjde.

Uanset om man er til afslappet eller inspireret kørsel på den mere eller mindre langbenede maskine, bliver man som ejer en del af et segment, der i stigende grad er populært – og det er interessen for at deltage i diverse løb og begivenheder, som har et konkurrence element i sig også.

Lige fra små hyggelige events som Snedsted Ræs, til deciderede rally raids, hvor en lidt mere raceorienteret maskine kan være en stor fordel, eller hvert fald har vis pralværdi.

Yamaha åbner GYTR-kataloget
På EICMA blev nye muligheder fra Genuine Yamaha Technology Racing (GYTR) præsenteret af Mr. Ténéré 700 himself, Pol Tarres, som mange kender fra Seeker-filmene, rekordforsøg, hard enduro og Yamaha’s rally team – alt sammen selvfølgelig på nakken af en Ténéré 700.

Pakke nummer et – Yamaha Ténéré 700 World Raid GYTR Performance Kit
Uanset hvilken udgave af den japanske eventyrmaskine du vælger, er antallet af heste i stalden (næsten) de samme. Men med performance kittet får du et lækkert Akrapovic udstødningssystem der, kombineret med et særligt luftfilter og dertilhørende kasse samt en anden ECU, kan motoren spinne længere op ad den digitale omdrejningstæller, og dermed hive hele ni ekstra hestekræfter frem.

Med i pakken følger også et nyt koblingsdæksel af raceagtig karakter, fræset ud en massiv klump aluminium, som gør det let at servicere koblingen mellem hvert løb – ligesom vi så det på den allerførste World Raid.

Med i pakken følger også et særligt sæde, udført i ét stykke, som løfter højden med 25 millimeter og med et betræk der har godt fat i din bagdel.
Skummet under betrækket skulle være let at skære til, således det passer til den enkelte chaufførs præferencer, og som et ekstra lag flødeskum på lagkagen, får du også et sæt aggressive fodhvilere, som gør det mindre sandsynligt at glide af fodhvilerne.

World Rally med fuld plade på GYTR

Pakke nummer to – Yamaha Ténéré 700 World Raid GYTR Handling Kit
Når det skal gå rigtig stærkt over stok og sten er det bestemt også værd at kigge på affjedringskomponenterne, og med Handling Kittet bliver den originale forgaffel smidt på porten til fordel for KYB gaffel, med et såkaldt closed catridge kit.
Det er en 48 mm tyk sag, med 270 millimeter vandring og DLC coating for mindske friktion, og denne er monteret i et sæt nye gaffelbroer udført i anodiseret aluminium.

Scotts Perfomance har leveret en styrdæmper med hele 25 justeringstrin, hvilket er syv mere end den der sidder på World Rally-udgaven af Ténéné 700.
Agterude er det Paiolo som står bag dæmperen med både high-flow og low-flow stempler, og her kan chaufføren naturligvis også justere løs, så bagenden opfører sig ligesom han/hun gerne vil have.

En ny køler med behørig beskyttelse, er også en del af pakken

Standardhjulene bliver erstattet af målrettede racehjul, bygget af Haan med stumper fra øverste hylde, med øget styrke og lavere vægt til følge.
Nye bremsekalibre fra Brembo og store 300 millimeter skiver, indtager en hovedrolle når der skal kastes anker. Og hvis du ønsker det, kan ABS-systemet faktisk skylles ud med badevandet, men det kræver dog et andet ledningsnet.

Med til kittet hører også en ny køler, med separat oliekøler og tilhørende beskytter samt alle monteringsdele, og endeligt følger der et letvægts kædekit med den helt rette rally gearing, samt en sexet høj forskærm.

Pakke nummer tre – Ténéré 700 World Raid GYTR Rally Kit
Skal du virkelig give den én på rallyskrinet, skal du også have den sidste pakke med, som meget passende hedder GYTR Rally Kit.

I et vaskeægte rally, kan der være langt mellem tankstationerne, og derfor indeholder pakken større benzintanke, fremstillet i nylon og udstyret med racing-tankdæksler, som gør det let at få drivmiddel på i en rasende fart.
Til montering bagude, følger der også et sæt tanke, ikke ulig dem som Camel ADV fremstiller, så den samlede tankkapacitet ryger op på små 38 liter – næsten lige så meget som på Rieju Aventura 500.

En stor del af et rally handler om at finde vej, og til den opgave skal du bruge en roadbook.
Det har Yamaha tænkt på, og hardwaren til anvende sådan en følger med i pakken, inklusiv betjeningsknapper på styret.
Derudover følger diverse muligheder for montering af andet navigationsgrej også.

Til at oplyse vejen foran dig følger der også en vildere forlygte med, og til at beskytte den samt navigationstårnet, har japanerne smidt en særlig vindskærm med i handlen, som også skulle holde chaufføren fri for alt for megen fartvind.

Hertil følger et sæt rigtige GYTR håndbeskyttere og nye blinklys.

Så er du klar til at tage på rally eventyr

Alt det nye elektronik fordrer at du også skifter ledningsnettet hvilket betyder, at du må sige farvel til ABS og startspærre. Men det er nok også to ting, som ikke er så fantastisk vigtige for dig, hvis du bedriver tiden med at komme først til diverse rallyer verden over.

Endeligt følger er en ny bundplade med i kittet, som er af kulfiber, og skal du vitterligt ligne de officielle Yamaha piloter, kan du glæde dig over, at du kan dekorere din maskine med flotte GYTR-klistermærker, som følger med i kittet.

Kunne det lige så godt være dig?

På billederne til artiklen her, er stumperne klistret på en World Raid-version af Ténéré, men de kan angiveligt også skrues på en standardudgave.

Det skulle også være muligt at bestille nogle af stumperne i løs vægt, men hvad de enkelte dele og pakker koster, står for nuværende hen i det uvisse.
Så er du mere nysgerrig på sådanne oplysninger, må du hellere forhøre dig hos din lokale Yamaha forhandler.

OBS!
Det er let at lade sig rive med, straffe dankortet i vildskab, og ellers bare skrue alle de fede stumper på Ténéré’en, og gøre den klar race.
Men nederst på GYTR-hjemmesiden gør Yamaha opmærksom på, at stumperne udelukkende er til lukkede baner, private områder og deciderede løb, og på ingen måde godkendt til gadebrug.

Sagt med andre ord er det nok tvivlsomt, at Bent Betjent klapper i hænderne og er lige så begejstret for dine fede GYTR-stumper som dig selv, hvis du bliver hevet ind til et lille spontant vejsidesyn.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start