Grøn og ny Ninja
Ninja 650 er bygget i forlængelse af ER6. ER6 som Magacin har haft til test. Twin motor med 64Nm og 69hk. Ninja 650 er en version som nu er en ”hverdagscykel” med kåbe.
Der er flotte linier i designet som uden tvivl kan tænde et drengehjerte. En motor som er blid i gasresponsen og som er kvik pga. sit gode moment. Fabrikken har været igang med at forbedre arbejdsområdet, så motoren er blevet endnu mere silkeblød end ER6 udgaven fra i år.
Opbygningen af motorcyklen er tæt på hinanden i de 2 modeller. Sæde højden er samme 80,5cm. Kronrørsvinklen er den samme og forgaflens vandring er også identisk. Den samlede totallængde er ændret, og Ninjaen er lidt kortere. Hvilket i sig selv betyder mindre vendediameter.
Bremser og dæk er de samme. 2 store skiver forrest en enkelt bagtil. Det ser ud til, at den væsentligste forandring er fjedervandring i bagdæmperen på godt 1,5cm, hvilket samlet giver en lavere firhøjde på cyklen. Før en reel test kan det være svært at se alle forskelle. Papiret siger dog noget om hvordan opbygningen er forskellig. Kort sagt: små ændringer kan ændre motorcyklen meget på køreegenskaberne.
Som det hør sig, har Ninja 650 ABS. Når motorcykler ikke er mere kraftfulde end Ninjaen, er de uden traktion kontrol. Selvfølgelig er det udstyr som nok skal finde vej til de mindre motorcykler over tid. Lige nu er det fremtid.
Den har fået assistent og slipper kobling. Slipper kobling der gør at motorcyklen ikke chokbremser. Hvis piloten rammer et for lavt gear i forhold til hastigheden, vil en standard kobling have fuldt indgreb og baghjulet vil blokere. Enhver kan regne ud at en blokeret bagende får motorcyklen til at sejle. Assistent kobling er lidt forsimplet forklaret en udveksling på trykket som gør det nemmere at betjene koblingen.
Kåbeglasset kan justeres i 3 positioner, så kåben kan tilpasses flere størrelser piloter.
Sofistikeret display design som tilbyder en stor analog omdrejningstæller, flankeret af advarselslamper på den ene side og gearindikator og multifunction LCD skærm på den anden side.
Den er nem at jonglere med, med et bagdæk på 160 i bredden. Jo smallere hjul, jo nemmere er det at dreje. Det er agiliteten der gør Ninja til både en Urban / bycykel og kåben til en transport cykel. Om komforten i sidestilligen kan vi kun spå, det ser fornuftigt ud. Kan sædet levere en sidde komfort, så er pakken lovende.
Vi glæder os på redaktionen til Ninja 650 kommer til DK, spændende hvad prislejet mon bliver.