Harley-Davidson udvider produktionen i Kina
I forgårs d. 19. juni bekræftede Harley-Davidson en aftale, om at fremstille motorcykler i Kina med deres nye partner – Quianjiang.
Quianjiang er en underlagt Geely Technology Group, som er det kinesiske firma der også ejer Volvo.
Tanken med den nye produktion, er at salget som udgangspunkt skal foregå i netop Kina, med start i slutningen af 2020. På længere sigt vil motorcyklerne også være tilgængelige i nærtliggende lande, deriblandt Indien hvor motorcykelmarkedet for tiden er eksplosivt stigende.
Forretningsplanen er et nødvendigt skridt for Harley-Davidson’s fremskridt, med tanke på globalt salg og det stadig voksende elektriske marked.
Harley-Davidson har planer om at 50% af deres salg, skal ske på internationalt marked inden 2027, og skal det lykkedes har de brug for en motorcykel som denne.
Matt Levatich, President and Chief Executive Officer, Harley-Davidson udtaler: “Harley-Davidson has always been about inspiring riders around the world. Our More Roads plan is all about bringing our brand of freedom to more people, in more places, in more ways. We’re excited about this opportunity to build more Harley riders in China, one of the world’s largest motorcycle markets, by creating new pathways to our brand.”
Den mindre – og økonomisk overkommelige – 338cc model skal erstatte Harley Davidson Street 500.
Harley-Davidson har valgt Quianjiang, grundet deres ekspertise inden for produktion af små kvalitets motorcykler, allerede etablerede base samt imødekommenhed overfor slutbrugerens krav.
Quianjiang producerer i øjeblikket de italiensk designede Benelli motorcykler.
Generelt er mange danskere ”kina-forskrækkede” men bare rolig… Harley-Davidson starter i de små, og har endnu ikke planer om at flytte hele produktionen til Asien, selvom det fra et økonomisk synspunkt kunne være fristende.
“The one thing the company has always been able to say, however, is that every Harley sold in the United States was assembled in the United States, and importing bikes built abroad with a foreign partner company would cross a line that might actually be a step too far for Harley's traditional customers.” – Harley-Davidson.