Harley-Davidsons nye powercruiser præsenteret
Vejen til dagens officielle præsentation af Harley-Davidsons seneste nyhed har været usædvanligt kringlet og ikke specielt kort.
Men i dag kl. 17.00 præsenterede det ikoniske amerikanske brand den længe ventede powercruiser, som vi på eget initiativ for længe side navngav Harley-Davidson Custom 1250.
Et gæt som var baseret på navnet i Harley-Davidson’s liste over fremtidens modeller.
I dag viser det sig, at nyheden i virkeligheden kom til at hedde Harley-Davidson Sportster S.
Nyheden er som ventet udstyret med den omdrejningsvillige Revolution® Max 1250 motor vi kender fra Harley-Davidson Pan America 1250, der blev præsenteret officielt i Februar måned i indeværende år.
Men lad os bare indlede med at afsløre, at motoren ikke er skohornet ind i Sportster S helt uden ændringer.
Kæmpe stilskifte ved Harley-Davidson
Allerede i 2017 kunne vi i artiklen Helt nye Harleyer på vej fortælle, at der var spændende nyheder på vej fra Harley-Davidson, og det fulgte vi op på med en opdatering i 2018.
“Harley-Davidsons nye modeller ligner langt fra hvad vi normalt forbinder med Harley-Davidson: krom, klassisk design og en skrigende ørn i ny og næ. Nu skal de yngre kunder hverves og det kræver flere og mere forskelligartede modeller.
Der kommer en 975 cc Streetfighter og en 1250 cc Adventure Touring maskine ved navn Pan America, samt en mere klassisk 1250 cc Custom model i 2020.”
Sådan skrev vi i 2018, og om et par uger er det præcis tre år siden MagaCin beskrev en række opsigtsvækkende og spændende nye modeller fra Harley-Davidson.
Langvarig optakt til Harley-Davidson Custom 1250
Allerede i 2018 så vi altså de første billeder af kommende nyheder fra Harley-Davidson, men i 2020 forlod virksomhedens tidligere CEO Matthew Levatich Harley-Davidson, og chefstolen blev efterfølgende indtaget af Jochen Zeitz.
Udskiftningen i ledelsen medførte ændrede fremtidsvisioner for det amerikanske mærke, hvor den spændende Streetfighter Harley-Davidson Bronx måtte lade livet, og fremtiden for andre modeller var præget af usikkerhed.
LiveWire skifter identitet
Den elektriske drevne Harley-Davidson LiveWire slap imidlertid gennem nåleøjet, og vi testede den alternativt motoriserede Harley-Davidson LiveWire i USA i 2020.
Men netop den model er gået hen og blevet sin helt egen, og markedsføres nu under navnet LiveWire One.
Custom 1250 / Sportster S afsløret i Pan America 1250 video
Harley-Davidson Pan America 1250 ramte som bekendt markedet som en del af Harley-Davidson’s officielle modelprogram i indeværende år, og vi fik mulighed for en uges testkørsel af Harley-Davidson Pan America 1250 kort tid efter den højbenede højteknologiske Harley landede hos danske forhandlere.
Harley-Davidson Pan America imponerer på en lang række parametre, hvor især den overraskende omdrejningsvillige 150 hk stærke Revolution® Max 1250 motor gør en rigtig god figur.
Derfor blev det lige pludselig rigtig interessant, at vi mod slutningen af præsentationsvideoen for Harley-Davidson Pan America 1250 fik et glimt af “Harley-Davidson Custom 1250”.
Hvis du overså den detalje, så prøv at spole hen til 24.25 mærket i videoen nedenunder.
Vi var altså forberedt på, at den nye Harley-Davidson 1250’er var lige på trapperne.
I Juni måned kunne du se en teaser video med titlen From Evolution to Revolution her på MagaCin, hvor Harley-Davidson annoncerede, at den officielle præsentation af modellen ville finde sted 13. Juli.
Og klokken 17.00 denne eftermiddag afslørede Harley-Davidson som lovet, hvordan evolution udvikler sig til en revolution.
Harley-Davidson’s nye Powercruiser
I 2018 testede vi Harley-Davidson Harley-Davidson FXDR 114, som dengang var mærkets seneste bud på en såkaldt powercruiser.
Motorens effekt var ikke specielt imponerende, køreegenskaberne i bedste fald middelmådige, og den dragster inspirerede models attitude var nok det vigtigste salgsargument.
“The all new FXDR™ 114 is a feast for the eyes with performance and attitude that’s off the leash. Fast on the straights. Agile in the corners. It’ll blow away your senses.“
Næh, vores sanser blev desværre ikke “blown away” over FXDR’en med 90 hestekræfter, men vi må efter et gennemsyn af præsentationsvideoen for den nye Harley-Davidson Sportster S erkende, at pulsen er røget i vejret og mundvandet begyndt at løbe.
Se præsentationsvideoen for Harley-Davidson Sportster S lige nedenunder.
Færre hestekræfter men forbedret moment
Fremdriften af Harley-Davidson’s nye powercruiser sker som tidligere nævnt via den nye Revolution® Max 1250 motor, som vi kender fra den nye terrængående Harley-Davidson Pan America 1250.
Vi der havde håbet på, at motorens fulde effekt var videreført i Harley-Davidson Sportster S må imidlertid tage til takke med, at ydelsen er faldet til 121 hestekræfter.
Det er blandt andet sket ved at udstyre motorens topstykker med mindre ventiler, modificere forbrændingskamrene, tilpasse stemplerne til de ændrede topstykker, ændre på knastakslerne, justere den variable ventilstyring og så fremdeles.
Forbedret moment
Det kunne man rynke på brynene over, men Harley-Davidson oplyser, at disse tiltag øger motorens drejningsmoment med 10% i området 3000 – 6000 omdr.
Men omdrejningsvilligheden fejler bestemt ikke noget, for motoren på Sportster S tager nemlig 9500 snoninger.
Masser af elektronik
Instrumenteringen med den store tv-skærm vi kender fra Pan America har ikke fundet vej til Sportster S, der er udstyret med et minimalistisk 4″ TFT display.
Men den nye Sportster S er naturligvis udstyret med en fuldt moderne elektronikpakke inklusive tidens populære elektroniske assistent-systemer samt valgbare køremodes, og der er fuld connectivity via Bluetooth, så brugerens smartphone kan kobles op med motorcyklen for navigation, afspilning af musik, besvarelse af telefonopkald og så videre.
Fuld LED lygteføring er en selvfølgelighed, og den nye Sportster S er såmænd også udstyret med fartpilot.
Tekniske specifikationer
Harley-Davidsons hjemmeside er allerede opdateret med nyheden, så her er det muligt at orientere sig om modellens tekniske specifikationer.
Her kan man se, at motoren leverer de førnævnte 121 hestekræfter, og at motorens maksimale drejningsmoment er opgivet til 125Nm.
Modellens køreklare vægt er holdt på 228 kg, og Harley-Davidson oplyser også for en god ordens skyld, at den maksimale nedlægningsvinkel til begge sider er maksimalt 34°.
Hvor meget og hvornår?
Det fremgår også af ovennævnte hjemmeside, at prisen på danske nummerplader for modellen som kan leveres i farverne Stone Washed White Pearl, Midnight Crimson og Vivid Black starter ved kr. 245.900,-
Hvornår den nye Harley-Davidson Sportster S lander i Danmark ved vi endnu ikke, men det får vi hurtigst muligt styr på, og holder vores læsere opdateret i samme sekund vi ved besked.