Hayabusa genfødes med større motor
Det har været noget af en rutchebanetur for fans af Suzuki Hayabusa, der siden højfarts missilet ramte markedet i 1999 har markeret sig som et ikon i motorcykelhistorien og opnået kultstatus blandt tilhængerne.
Hayabusa lagt i graven
I 2018 fik fanskaren den nedslående meddelelse, at Suzuki ville indstille produktionen af den japanske motorcykel, der associeres med falken som under styrtdyk opnår en hastighed på mere end 300 km/t.
Der gik imidlertid ikke ret længe, inden vi her på siden kunne viderebringe meddelelsen om, at modellen i en periode fremover ville kunne købes på udenlandske markeder.
Godt nyt for den udenlandske fangruppe som dermed kunne købe 20 års jubilaren og skidt for europæiske tilhængere.
Rygter om genopstandelse opstår
Men der skulle ikke gå længe, inden vi i begyndelsen af indeværende år kunne viderebringe nyheden om, at Suzuki Hayabusa sandsynligvis ville genopstå i forbedret og revitaliseret form.
I januar måned var der kun sparsomme informationer og rygter baseret på lækkede patentansøgninger at forholde sig til, og i artiklen der er linket til umiddelbart herover, spekulerede vi lidt i hvilken motor en kommende ny Hayabusa ville blive udstyret med.
Du husker måske Suzuki's patentansøgning for en ny motor, hvor ordet supercharger fremgår ikke mindre end 29 gange i teksten til patentansøgningen?
Rygter forstærket af ny patentansøgning
Rygtebørsen har gennem længere tid ikke været specielt leveringsdygtig vedr. informationer om en evt. kommende ny Hayabusa, men for en uges tid siden dukkede tegninger fra en lækket patentansøgning stilet til Japan Patent Office op på internettet, så nu får vi endelig smidt lidt brænde på bålet… og skruet op for forventningerne.
Motor på 1440cc
De nyligt lækkede tegninger viser angiveligt en ny Hayabusa motor med øget slagvolumen på 1440cc, hvilket giver god mening når en ny Hayabusa skal EURO 5 godkendes. Det er helt på linie med andre producenters tiltag med større motor, når nye eller opdaterede modeller skal godkendes under skærpede forureningsnormer.
Selvom den nye motor forurener mindre end forgængeren, kan vi med rette forvente forbedret træk i bund og mellemområde, og vi tvivler meget stærkt på, at Suzuki kan få sig til at præsentere en ny version af Hayabusaen, som yder mindre end 200 hestekræfter.
Indikationer på at dette vitterlig er en ny – eller kraftigt opdateret og opgraderet – Hayabusa motor, ser vi blandt andet på fastgørelsespunkterne, der ligner noget vi kender fra 1340 motoren.
Nyt stel men stilelementer videreføres
Som du kan se på tegningerne øverst i billedgalleriet, er der også traditionen tro 2. stk. udstødningsrør, og selv om modellen angiveligt skulle få et nyudviklet slankere og lettere stel, er vi overbevist om at andre stilelementer fra forgængeren videreføres, så modellen bevarer en form for genkendelighed.
Den japanske motorcykelproducent holder kortene tæt til kroppen vedr. den nye Hayabusa, og eventuelle renderinger af 2020-2021 Suzuki Hayabusa som cirkulerer på internettet er fri fantasi.
Hvornår?
Baseret på kombinationen af patentansøgninger – samt hvisken i krogene -, forventer vi at se den nye Suzuki Hayabusa præsenteret om ca. et års tid på enten Intermot i Köln eller mc-messen EICMA i Italien i 2020, så modellen meget tænkeligt står klar i forhandlernes salgslokaler i 2021.
Men vi gætter på, at der allerede i god tid forinden lækkes yderligere information og forhåbentlig også lidt billeder af den nye Hayabusa.
Vi har fingeren på pulsen, og holder dig naturligvis opdateret straks der er nyt i sagen. Så husk nu at kigge indenfor med jævne mellemrum.