LiveWire klar til produktion og el-koncepter fra HD
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

HD præsentation: kun med el

Voldsomt stilskifte i gang ved traditionstunge Harley-Davidson
08/01-2019 kl. 10:51
Anslået læsetid: 2 Minutter

Tænk at man skulle opleve det: en Harley-Davidson-præsentation i Las Vegas, udelukkende med elbaserede køretøjer. Men den er god nok, og det er en fin illustration af, at Harley har valgt at tilføje nye forretningsområder. Faktisk har Harley-Davidson den helt ublu strategi om at blive den ledende producent for elektrisk, tohjulet transport. Intet mindre.

Harley-Davidson fremviste i går i Las Vegas flere detaljer og specifikationer på LiveWire, samt et par elmaskiner i den helt modsatte ende af, hvad Harley-Davidson normalt står for.

LiveWire får en acceleration fra 0 – 60mph (ca. 96,5 km/t) på 3,5 sek. Vel og mærke uden at man behøver bøvle med kobling. Og ligesom de fleste elbiler kan LiveWire regenerere energi ved nedbremsning, så eksempelvis bykørsel kan afvikles med lavt forbrug.

Ingen ny premium-MC uden Connectivity og LiveWire er dybt integreret med ejerens mobiltelefon. Så det er muligt at finde information om batteristatus og tid til færdigopladning, navigere til ladestandere, sende lokationsdata (eksempelvis ved tyveri) eller alarmer – i tilfælde af at nogle piller med maskinen. Endelig er der naturligvis fejlmeldinger og tid til serviceeftersyn.

Rækkevidden er opgivet til ikke-så-imponerende 177 km. En skam, for det lave tyngdepunkt for motor og batteri lover godt for svingegenskaberne. Godt hjulpet på vej af hjælpemidler som kurve-ABS og traction control.

LiveWire kommer på markedet i 2019, hvor de danske priser bliver tilgængelige i slutningen af Januar.

Konceptmodellerne som blev præsenteret ligner næsten noget, som er lavet for at få oldschool Harley-fans til at slå korsets tegn. Men de viser i hvert fald en evne til at tænke nyt.

Hvis man har kørt bare en lille smule mountainbike, vil den højbenede model udstråle ret interessante køreegenskaber. 

Den sidste konceptmodel udstråler at være til brug i byen, af den mere modebevidste del af de unge. Måske endda i hipster-kategorien. Størrelsen på batteripakken antyder rimelig rækkevidde.

MagaCin følger spændt med traditionstunge Harley-Davidsons ekspansion ud i helt nye markeder.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start