Hightech til din Harley - HD opgraderer teknologien
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Heftig opgradering ved Harley-Davidson

Ekstra sikkerhed og nye muligheder med app
22/08-2019 kl. 08:34
Anslået læsetid: 3 Minutter

Hvis der er en stensikker opdatering til motorcykler i premiumsegmentet i disse år, er det mobility. Forstået som at din motorcykel nu kan kommunikere med din smartphone, så du eksempelvis kan skifte musiknummer med en knap på styret. Streamet direkte fra din telefon, med information derom på motorcyklens info-display.

Det har Harley-Davidson allerede tilbudt på deres store Touringmaskiner de sidste par år, men nu er der kommet yderligere funktionalitet. For på nogle af de nye 2020-modeller er der mulighed for at tilføje telefonabonnements-baserede services, så du via Harley-Davidson App'en altid kan være i din kontakt med din motorcykel. HD Connect kaldes servicen og med den kan ejeren føle sig mere tryg, da man altid kan se lokation og får notifikationer ved rystelser og lignende tyveri-indikationer. Det er også muligt at opsætte et såkaldt Geo-fence, som er et GPS-defineret område som motorcyklen må befinde sig inden for. Hvis den kommer uden for, vil ejeren få en notifikation.

Det er i sagens natur information som kræver at motorcyklen aktivt sender en besked, og derfor skal den, som mange moderne biler i øvrigt, have et mobilabonnement. 

Ligeledes er der via app'en et nemt overblik over serviceintervaller, kørestatistik, dæktryk, rækkevidde og opdateringer til infotainmentsystemet. Og opladning, hvis det er en LiveWire du har.

Sikkerhedssystemer

På det mere sikkerhedsmæssige område præsenterer HD deres Reflex Defensive Rider Systems (RDRS), som kommer med på en række større Tourer-maskiner samt LiveWire. Systemerne skal ifølge Harley-Davidson assistere ved acceleration og deceleration ved kørsel ligeud og i sving – men er mest beregnet til nødsituationer.

Eksempelvis bliver bremserne forbundne, så et tryk på forbremsen også afstedkommer bremseeffekt på baghulet. Og omvendt. Men bremsetrykket udregnes og doseres ved at tage nedlægningsvinklen med i kalkulen.

Tæt forbundet med den funktionalitet, er nu også kurve-ABS, ligesom Traction control sørger for at undgå uønsket hjulspin midt i en kurve. Det kan naturligvis slås fra for sportslig kørsel – eller være ekstra sensitivt i køreprogrammet Rain Mode.

Ved kraftig nedgearing, eller nedgearing på glatte overflader, træder teknologien med det mundrette navn “Drag-Torque Slip Control System (DSCS) and Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System (C-DSCS)” i kraft. Det registrerer slip på baghjulet og regulerer gasgivning så det bedre matcher den konkrete hastighed.

Start fra stilstand op ad bakker bliver nemmere med Vehicle Hold Control, som også kendes fra moderne biler og andre motorcykelmærker. Køretøjet sørger for at holde sig behagelig stationært indtil man slipper koblingen og begynder at køre. Især en fordel på tunge motorcykler, som kan føles svære at håndtere i den slags omstændigheder. 

RDRS bliver som nævnt tilgængelige på en række cruisere samt nyere Trikes. Patentet, som antyder adaptiv fartpilot til kortegekørsel, må du vente nogle år på.

De nye teknologiske muligheder blev præsenteret sammen med 2020-modellerne, hvor Low Rider S var den største nyhed.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start