Her er de opdaterede CB 500-modeller
Selvom den helt nye CB 650R fra Honda helt fortjent stjal en stor del af opmærksomheden ved årets EICMA-præsentation, var det ikke det eneste Honda havde at fremvise. Også den velkendte og stærkt sælgende CB 500 familie har været i styrkecenter og er blevet botox'et op til 2019-sæsonen.
CB 500 F har ikke fået strømlinet sit design – det er faktisk blevet mere kantet og aggressivt, som det sig hør og bør for naked bikes. Blinklys er som forlygten nu LED, og LCD-informationsdisplayet har nu indikator for op/ned skift af gear.
Den velkendte tocylindrede parallel twin-motors 35 kW passer perfekt til A2-kørekort, men opdateret indsugning, udstødning og timing af ventiler har alligevel givet 4% mere kraft i registeret mellem 3-7000 o/m. Og apropos udstødning, skulle lyden være blevet mere lækker (vi kunne ikke høre noget under pressepræsentationen), mens der også er kommet assist- og slipperkobling.
Brændstoføkonomien skulle sikre en aktionsradius på 480 km med den 17,1 L store tank.
Stellet er uændret, men en ny monodæmper bagtil med nitrins fjederforspænding skulle give bedre performance. Den opdaterede CB 500F fås i rød, sortmetal, hvid og orange.
Et mere aggressivt design finder man nu også på CBR 500R. Clip-on styrenderne er vokset nedad for en mere fremadrettet kørestilling. Sæde og øvre kåbe er blevet smallere for øget ergonomi og for at gøre det nemmere at flytte sig i sadlen.
Og ligesom på CB 500F har motoren også fået 4% mere kraft. Men på CBR 500R er der mulighed for at justere hvornår gearindikatoren skal foreslå gearskift. Ellers er opdateringerne på affjedring og kobling også at finde her, men CBR 500R's letvægts alu-hjul har nu Y-formede eger. Og farvemæssigt kan der vælges mellem gråmetal, rød og hvid.
CB 500 familiens schweizerkniv, CB 500X, som både har kompetencer indenfor pendling og langtur, har også fået opdateringerne til modelåret 2019. Motor med fire ekstra procent, LED-lys og gearskiftindikator er nu også at finde her.
Designet skulle være blevet mere aggressivt, som på de andre CB'ere. Tank og sidekåbe skulle have mere sammenhæng, rent visuelt. Med den behagelige effekt at give bedre vindbeskyttelse for chaufføren ved motorvejshastigheder. Sædet er blevet smallere, for øget bevægelighed og for kortbenedes evne til at nå jorden fra sædehøjdens 830 mm.
Styrvinklen er øget 3 grader til nu 38 grader for at lette manøvreringen. En bøjle over instrumenterne passer til at fastgøre en GPS. Affjedring bagtil er også opdateret som beskrevet ovenfor.
17' forhjulet er udskiftet med et 19-tommers 110/80, som sammen med længere fjedervandring øger styrbarheden når den gode asfalt stopper. Bagtil er der stadig et 160/60-R17 dæk; ligesom på forhjulet af den mere terrængående slags.
CB 500X fås i rød, sortmetal og hvid.
Artiklen bliver opdateret med priser, når de offentliggøres.
Specifikationer:
CB 500F
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled, parallel twin |
Displacement |
471cc |
Bore & Stroke |
67mm x 66.8mm |
Compression Ratio |
10.7 : 1 |
Max. Power Output |
35kW @ 8600rpm |
Max. Torque |
43Nm @ 6500rpm |
Oil Capacity |
3.2L |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM FI |
Fuel Tank Capacity |
17.1L(inc reserve) |
Fuel Consumption (WMTC) |
29.4km/L |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Starter |
Motor |
Battery Capacity |
12V 7.4AH |
ACG Output |
23.4A/2000rpm |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet multiplate |
Transmission Type |
6 speed |
Final Drive |
Chain |
FRAME |
|
Type |
Steel diamond |
CHASSIS |
|
Dimensions (L´W´H) |
2080mm x 790mm x 1060mm |
Wheelbase |
1410mm |
Caster Angle |
25.5 degrees |
Trail |
102mm |
Seat Height |
785mm |
Ground Clearance |
145mm |
Kerb Weight |
189kg |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Conventional telescopic front forks, 41mm, pre-load adjustable |
Type Rear |
Prolink mono with 5–stage preload adjuster, steel square pipe swingarm |
WHEELS |
|
Type Front |
Multi-spoke cast aluminium |
Type Rear |
Multi-spoke cast aluminium |
Rim Size Front |
17 x MT3.5 |
Rim Size Rear |
17 x MT4.5 |
Tyres Front |
120/70ZR – 17M/C |
Tyres Rear |
160/60ZR – 17M/C |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2-channel |
Type Front |
Single wavy disk, 320mm, 2 piston caliper |
Type Rear |
Single wavy disk, 240mm, 1 piston caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
Digital speedometer, digital bar graph tachometer, dual trip meters, digital fuel level gauge & fuel consumption gauge, digital clock, gear position indicator |
Security System |
HISS (Honda Intelligent Security System) |
Headlight |
Low 4.8W. Hi 12W |
CBR 500R
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled, parallel twin |
Displacement |
471cc |
No of Valves per Cylinder |
4 |
Bore & Stroke |
67mm x 66.8mm |
Compression Ratio |
10.7:1 |
Max. Power Output |
35kW @ 8600rpm |
Max. Torque |
43Nm @ 6500rpm |
Oil Capacity |
3.2L |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM FI |
Fuel Tank Capacity |
17.1 litres |
Fuel Consumption (WMTC) |
29.4km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Battery Capacity |
12V 7.4AH |
ACG Output |
25A/2000rpm |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet multiplate |
Transmission Type |
6 speed |
Final Drive |
Chain |
FRAME |
|
Type |
Steel diamond |
CHASSIS |
|
Dimensions (L´W´H) |
2080mm x 755mm x 1145mm |
Wheelbase |
1410mm |
Caster Angle |
25.5 degrees |
Trail |
102mm |
Seat Height |
785mm |
Ground Clearance |
130mm |
Kerb Weight |
192kg |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Conventional telescopic front forks, 41mm, pre-load adjustable |
Type Rear |
Prolink mono with 5-stage preload adjuster, steel square pipe swingarm |
WHEELS |
|
Type Front |
Multi-spoke cast aluminium |
Type Rear |
Multi-spoke cast aluminium |
Rim Size Front |
17 x MT3.5 |
Rim Size Rear |
17 x MT4.5 |
Tyres Front |
120/70ZR – 17M/C |
Tyres Rear |
160/60ZR – 17M/C |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2-channel |
Type Front |
Single wavy disk, 320mm, 2 piston caliper |
Type Rear |
Single wavy disk, 240mm, 1 piston caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
Digital speedometer, digital bar graph tachometer, dual trip meters, digital fuel level gauge & fuel consumption gauge, digital clock, gear position indicator |
Security System |
HISS (Honda Intelligent Security System) |
Headlight |
Low 13W. Hi. 12.8W |
CB 500X
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled, parallel twin |
Displacement |
471cc |
Bore and stroke |
67mm x 66.8mm |
Compression Ratio |
10.7 : 1 |
Max. Power Output |
35kW @ 8600rpm |
Max. Torque |
43Nm @ 6500rpm |
Oil Capacity |
3.2L |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM FI |
Fuel Tank Capacity |
17.7L (inc reserve) |
Fuel Consumption(WMTC) |
27.8/litre |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Battery Capacity |
12V 7.4AH |
ACG Output |
25A/2000rpm |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet multiplate |
Transmission Type |
6 speed |
Final Drive |
Chain |
FRAME |
|
Type |
Steel diamond |
CHASSIS |
|
Dimensions (L´W´H) |
2155mm x 825mm x 1410mm (Low screen) 1445mm (High screen) |
Wheelbase |
1445mm |
Caster Angle |
27.5 degrees |
Trail |
108mm |
Seat Height |
830mm |
Ground Clearance |
180mm |
Kerb Weight |
197kg |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Conventional telescopic, 41mm, pre-load adjustable |
Type Rear |
Prolink mono with5 stage preload adjuster, steel square pipe swingarm |
WHEELS |
|
Type Front |
Multi-spoke cast aluminium |
Type Rear |
Multi-spoke cast aluminium |
Rim Size Front |
19 X MT2.5 |
Rim Size Rear |
17 X MT4.5 |
Tyres Front |
110/80R19M/C (On-off pattern) |
Tyres Rear |
160/60R17M/C (On-off pattern) |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2-Channel |
Type Front |
Single wavy disk, 310mm, 2 piston caliper |
Type Rear |
Single wavy disk, 240mm, 1 piston caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
Digital speedometer, digital bar graph tachometer, dual trip meters, digital fuel level gauge & fuel consumption gauge, digital clock, gear position indicator |
Security System |
HISS (Honda Intelligent Security System) |
Headlight |
Low 4.8W, Hi 12W |
Du kan se hele Hondas EICMA-præsentation fra live-optagelsen på Facebook her.