Her er Harley-Davidsons nye FXDR 114 power-cruiser
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Her er HD's nye power-cruiser

Voldsom cruiser med drag-race egenskaber. FXDR 114 fra Harley-Davidson kommer til at vinde mange lyskrydsdueller
22/08-2018 kl. 11:19
Anslået læsetid: 2 Minutter

Det er umiskendeligt en Harley-Davidson, den nye FXDR 114 power-cruiser i Softail familien, som er blevet præsenteret til modelåret 2019. Men helt traditionel er den ikke, for det nye og seriøse fokus som Harley-Davidson er begyndt at lægge på køreegenskaber, slår nemlig igennem på FXDR 114, tør vi godt sige uden at have prøvet den.

FXDR 114 er baseret på den nye Softailplatform, som blev præsenteret i 2018, og FXDR 114 er den nyeste af de 100 (!) motorcykler der skal introduceres frem mod 2027. 

Læs mere om den nye Softailramme her.

Alene designet antyder mere sportslighed. Måske endda så meget, at enkelte læderveste vil dirre af raseri over det. 2-1-2 udstødningen ligner noget der kunne sidde på en sportsmaskine og er designet med nedlægning for øje. Men designet peger også i retning af drag race, og det er lige præcis den slags association man gerne skal få. Luftindtaget er stort, der er mini-kåbe og bagenden med solosædet er  kort. Bagskærmen fremhæver 240 mm bagdækkets størrelse.

Milwaukee-Eight 114 (1868 cc) V-Twin er den mest kraftfulde motor som tilbydes i en Softailramme og har et drejningsmoment på 160 Nm ved 3500 o/m. – og skulle derfor nok kunne trække et par streger på asfalten. Men modsat af hvad man normalt forventer af Harley-Davidson, er der også gjort brug af letvægtskomponenter. Bagsvingeren er af aluminium og vejer kun 43% af hvad standard stålsvingarmen på Softailmodellerne vejer. Sædet i 720 mm højde og bagramme er understøttet af en delramme af svejsede aluminiumsrør. Mono-bagdæmperen er godt gemt af bagskærmen.

Baghjulets 18 tommer pladefælg er ligeledes produceret af aluminium. 19 tommers forhjulet er også smedet i aluminium med tynde eger. For- og bagskærm er fremstillet af letvægts kompositmateriale. Tørvægten er opgivet til 289 kg, så hel let er den trods alt ikke.

Fortil har FXDR 114 upsidedown forgafler og en meget markant indsugning med fremadrettet filter. Alt lys er holdt i LED. Hvis man ønsker at gøre udseendet mere sportsligt, er Harley-Davidson også leveringsdygtig kulfiberdele og et væld af alternative udstødninger.

Priserne starter ved 426.900 kr. MagaCin prøvekører den i starten af September.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start