High performance Britt Iron
Motorcykelproducenten Ariel blev grundlagt i 1902, og fremstillede i sin storhedstid flere glorværdige modeller, herunder Ariel Square four (1931-1959), med den ikoniske 997ccm luftkølede motor, hvor de fire cylindre var arrangeret kvadratisk. Ariel blev overtaget af BSA Group i 1951, for siden helt at indstille produktionen i 1967. Det var endeligt for Ariel skulle man tro, det har så også taget dem 2 generationer at vende tilbage. Det var som med mange producenter i 60’erne og 70’erne, at de ikke fik fornyet deres produktprogram takt med udviklingen, de blev simpelthen jordet af Japanerne. I 1999 genoplivede Simon Saunders mærket under navnet Ariel Motor Company. Bilproduktion var udgangspunktet med modellen Atom. Motorcykel delen kom først med i 2014 i form af model ACE.
Model ACE, specialbygget motorcykel hvor du selv vælger hvordan den skal skrues sammen. Trellis stellet er produceret på AMC’s egen fabrik. Der kan vælges imellem forskellige elementer fra hylden. Eksempelvis Showa forgaffel, Öhlins forgaffel og Gitter forgaffel. I maskinrummet er grundstenen Honda’s VFR 1200 med 173hk og 131Nm i Ariel ACE.
Men hvorfor nøjes med ACE modellen i basis versionen når det fremover er muligt at købe en special version med efternavnet R. Kræs er jo når sidste nye skrig kan købes, ACE R fremstilles i 10 eksemplarer, eksklusivt til kunder med tegnedrengen i orden. Lækker ting kun, ah der var jeg squ ikke hurtig nok.
ACE R er udstyret med et væld af carbon dele alle steder. Den er helt unik, selv carbon hjul er monteret på ACE R. Forhjulet er ophængt i en Öhlins forgaffel, som til lejligheden har fået nye fjedre. Mange guldanodiserede, dele som sætter prikken over i’et på det sort perlemorsanodiserede stel. Det er blot nogle af detaljerne på Ariel ACE R. Produktionen finder sted på Ariel’s fabrik i Somerset, hvor de første cykler er klar ti levering i andet kvartal 2017.
VFR 1200 motoren har gennemgået en kraftig overhaling. Modificeringer der har givet en præsentabel effektforøgelse. 173hk til 201hk og ikke mindst et stærkere moment fra 131Nm til 143Nm. For at nå målet, har det krævet en del arbejde med portning af toppen, nye knaster og vægtoptimering af flere forskellige bevægelige dele. Kombinationen øget effekt og lettere motorcykel, i forhold til standard modellen, forøger topfarten fra 265km/t til 298km/t.
Genopståede Ariel markerer sig, som special bygger af motorcykler i markedet, med et forrygende forfinet produkt. ACE R koster med £49,995 det dobbelte af standard ACE, og vi tør slet ikke tænke på hvad den ville koste med dansk afgift. Men fed er den.