Hjælp MagaCin med motorcykel-valg
MagaCin skal have indkøbt en ny redaktionsmotorcykel til test af diverse dæk. Redaktionen er allerede nu indehaver af redaktionsmaskiner til test af de populære adventure-dæk, samt test af de vilde sportsdæk. Dette foregår på følgende motorcykler. Husqvarna TR650 Strada til test af adventuredæk. Husqwarna WR250 Motard til test af sports og racing-dæk.
Desværre mangler vi en motorcykel til test af de populære street og sportstouringdæk. Dette har vi til dato gjort på to uindregistrerede Suzuki GSR600, men grundet manglende indregistrering, har disse tests kun kunne afvikles på racerbanen, hvilket ikke just er det naturlige sted at opholde sig for et street eller sportstouring-dæk.
Vores krav er at motorcyklen benytter 110/70-17 eller 120/70-17 fordæk. Og benytter 160/60-17, 170/60-17 eller 180/55-17 bagdæk. Desuden skal prisen være lav da mediets økonomiske formåen desværre ikke er i verdensklasse.
Vi har selv kigget på følgende:
Honda CB650F. En helt igennem gedigen streetmaskine. Den gør intet forkert, og både affjedring samt bremsere er svære at kritisere. Desværre er maskinen vel tung, og prisen er vel høj med en salgspris på 115.000 kr.
Suzuki GSR750. God motor, fin vægt, gode bremsere og rimelig pris på 110.000 kr. Affjedring på GSR750 er dog uheldig, og vil kræve en udskiftning i bag for at være godkendt til dæktest. En udskrivning på omkring 5.000 kr. der skal tillægges salgsprisen.
Yamaha MT07. Lille og gesvindt, fortnuftig vægt samt fin pris på 80.000 kr. Motoren er lidt svag, men dog nok til test af sportstouring og street-dæk. Større problem er den let svage forbremse og specielt den billige og svage affjedring, der vil umuliggøre ordentlige dæktest, er et stort problem. (Affjedring giver op før dæk). MT07 vil minimum kræve skift og trimning af affjedring i begge ender, samt optimering af forbremse. En udskrivning på 10.000-12.000 kr. før den kan godkendes som motorcykel til dæktest.
Da alle vores tests naturligvis laves for vores læsere og seere, hører vi gerne læserne og seerene holdning til den optimale test-motorcykel til dæktest af street og sportstouring-dæk. Hvem ved. Måske er den optimale prisfornuftige maskine til dæktest ikke blandt de tre ovenstående, men en helt anden motorcykel.
Hvad mener du MagaCin skal vælge af motorcykel til kommende tests af street og sportstouting-dæk? Gerne med din personlige begrundelse.
0 personer snakker om “Hjælp MagaCin med motorcykel-valg”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Honda'en er jo næsten en "No-Brainer" men Yamaha'en er jo en meget populær cykel, og kan derfor udnyttes bedre, da mange har den. Suzuki'en havde jeg selv sprunget over med det samme. Der kan man ligså godt vælge Honda. Den er svær….
Økonomisk, Yamaha…. Det fornuftige, Honda 🙂
Honda'en er nok for letkørt og udramatisk til at sætte dækkene på prøve. Dæk der fungere fint på Honda'en kan være skrækindjagende på knap så finpudsede maskiner. MT07 synes jeg er et godt bud, men for lav til at køre dækkene til grænsen – at affjedringen ikke er verdensmester sætter bare større krav til dækkene?
Tænker MT09 er en prøvelse for dækkene – sportprogram + våd asfalt på jyllandsringen og fortæl mig så om dækkene fungerer 🙂 Spøg til side – til prisen må det være den lille Versys der skal være dæktester. Den har lidt temperament, fine køreegenskaber og bremser og fin frihøjde.
Vælg Yamaha MT07 den mest solgte motorcykel og er skide sjov og letkørt.
CB650F er da et par kg lettere end GSR?
Tag Honda'en fordi 1) Ombyggede / tilpassede maskiner repræsenterer en risiko for at dæktesten bliver 'farvet' af specielle køreegenskaber 2) Honda'en er 'gennemsnittet' af det som er på markedet i den klasse = god til dæktest
Nu var det jo en Touring cykel i ville have så hvorfor kigger i kun på det vi ser som en lille mc.
Prøv dog at vælge en Kawasaki gør eller en fjr1300.
Versys 650
Tag en MT-07. Så kan I samtidig komme med en anbefaling til opgradering af affjedring.
Versus 650. Den 1. Generation var en herlig MC, dog med lige rigelige mængder vibes og plastknageri. Den ny fremstår som den rigtige Folke-MC, og lige en tand mere sofistikeret på affjedringssiden i forhold til den iøvrigt rigtig gode mt-07. Dog er 07erens 180 bagpå ret potente i udtrykket.
MT-07.
Alternativt Suzuki Bandit 1250/GSX1250F, der i en del år har været Motorrads foretrukne motorcykel til test af sporttouringdæk. Kombinationen af en velvoksen vægt og enorm moment kræver en del af dæk.
MT-09.
Den gør det I efterlyser.
Der er sikkert lige så mange holdninger til dette spørgsmål, som der er til dæk generelt. Umiddelbart er det svært ikke at sætte ind på Honda'en som favorit. Den er standard klar til testen, gennemsnitligt repræsenterende for klassen med gode egenskaber. Letkørt – bestemt ! Og relativt neutral, hvorfor dækkenes forskellighed måske træder bedre frem. På de tilpassede forslag af modeller, vil der være risiko for præference til et dæk, der specielt egner sig til MC setup mv.
Honda'en kan sagtens "presses" lidt, hvis man vil, men en test af sportstouring dæk handler vel ikke udelukkende om det, men om daglig brug og Tour egenskaber. De fleste nye dæk af typen klarer vel i øvrigt også en kursus-/banedag. Vægt er også interessant i relation til dæktypen, så at Honda'en ikke er den slankeste letvægter gør intet i den sammenhæng. Mange kører jo netop denne type dæk på lidt tungere maskiner. En helt anden neutral testmodel kunne være en BMW f800 R/S/ST/GT?! Ud fra samme grundlæggende argumentation.
Tag en MT-07. Gud og hvermand har åbenbart én, og den er billig = flere penge til ekstraudstyr.
KaWasaki Z800. God effekt og fine køreegenskaber. Fuldt justerbar affjedring. Den burde kunne presse dækkene.