Holder du nok afstand?
Sådan lyder spørgsmålet i et frisk nyhedsbrev fra Rådet for Sikker Trafik der kan ses uredigeret længere nede – og det er et spørgsmål man sagtens kunne tage op til overvejelse i forbindelse med årets første køreture på mc.
Mange motorcyklister er en kende rustne, når en ny sæson indledes, og derfor kan det være smart at genopfriske de køretekniske færdigheder, med et køreteknisk kursus eksempelvis på FDM Sjællandsringen i Roskilde.
Men derudover kan man også på egen hånd gøre en indsats både for at minimere risikoen for at blive involveret i et uheld, og for at sikre sig selv bedst muligt ved at være iført hensigtsmæssig beklædning og udstyr.
Her kommer vi umiddelbart til at tænke på den ret humoristiske video fra Rådet for Sikker Trafik, der med 1.5 mio. visninger gik viralt i 2021, og som kan ses i artiklen der er linket til under dette afsnit.
Bemærk også profilbilledet på Rådet for Sikker Trafik’s Facebookprofil.
Udover at skærpe de køretekniske færdigheder og være iført hensigtsmæssig beklædning og udstyr, så kan det også være en god ide først at tjekke, om alt på motorcyklen fungerer som det skal, og måske lægge stille og roligt ud på de første køreture, så man får motorcyklen ind under huden så at sige.
Asfalten er ikke specielt varm og ikke nødvendigvis helt tør på denne årstid, så man med fordel vælge indledningsvis, at behandle både gashåndtag samt bremsegreb med en vis varsomhed, og have en knap så inspireret tilgang til svingkørsel.
På denne årstid er motorcykler typisk et genopstået fænomen for mange bilister, så det kan også være en ret god ide, at have et skarpt øje på biler, som kører ud fra sideveje og på især venstresvingende bilister, placere sig hensigtsmæssigt på vejbanen og ikke mindst holde god afstand til forankørende.
Og det er som anført i indledningen sidstnævnte Rådet for Sikker Trafik igen opfordrer alle til i teksten i nedenstående nyhedsbrev:
Holder du nok afstand?
Det kan være risikabelt at køre for tæt på køretøjet foran. Og det er også noget, der kan få pulsen op hos dem, der har en bil lige i bagsmækken.
Faktisk er for tæt kørsel det, som irriterer folk mest i trafikken.
Top 5: Hvad irriterer bilister mest:
Når andre kører for tæt på mig: 66 %
Når bilister bruger håndholdt mobil under kørslen: 59 %
Når bilister kører overfor rødt: 51 %
Når bilister ikke holder til højre på motorvejen: 51 %
Når bilister har slukkede baglygter i mørke/nedsat sigtbarhed: 49 %
Sådan holder du god afstand:
En god huskeregel er, at der skal være minimum to sekunder mellem dig og bilen foran, for at du kan nå at bremse, hvis der sker noget uventet.
Straffen for at køre for tæt er et klip i kørekortet, 2.000 kroner i bøde og 500 kroner til Offerfonden.
I grelle tilfælde kan det give en betinget frakendelse af kørekortet. Det vil sige, at man skal bestå en ny teori- og køreprøve for at beholde kortet.
Sådan holder du korrekt afstand
Rådet for Sikker Trafik opfordrer altså igen til, at der holdes god afstand til forankørende, og mange af vi motorcyklister har nok oplevet en eller flere situationer, hvor vi måske burde have holdt større afstand til forankørende.
Som eksempelvis da MagaCin’s udsendte i 2010 testede Aprilia RSV4R og BMW S 1000 RR, hvor vi jævnligt klokkede 300 km/t på offentlig vej i Tyskland, og hvor afstanden på en kilometers penge til den forankørende på et tidspunkt for denne skribent faktisk var en anelse kort nok.
Der blev den-onde-lyneme trukket hårdt i bremsegrebet… med en hel håndfuld fingre.
Program #21 29.04.2010 er et direkte link til den indlejrede video i ovennævnte artikel.
Har du selv oplevet angstprovokerende eller adrenalin-berusende situationer, hvor du nok burde have holdt bedre afstand?