Honda Africa Twin 2018 – hvad er nyt?
Også Hondas store rejsemaskine CRF1000L Africa Twin har fået en opdatering til 2018 – om end en begrænset én af slagsen.
Africa Twin'en har slanket sig to kilo; bl.a. ved at anvende et lettere Litium-ion batteri. Der er kommet et nyt luftfilter og motoren har fået en ny og lettere balanceaksel. Det skulle give en bedre respons i mellemområdet. Udstødningen er også modificeret så den skulle få en mere attraktiv lyd – og medvirke til bedre ydelse. Et nyt Throttle-by-wire system er introduceret sammen med tre køreprogrammer (Tour, Urban, Gravel og et brugerdefineret), så motor, motorbremsning og traction control mm. kan tilpasses de aktuelle forhold.
Der er også kommet mulighed for Dual Clutch Transmission (DCT), så gearskift kan styres via knapper eller kontrolarme ved venstre håndtag. Til DCT er der tre modes: MT er manuel styring, D giver god brændstoføkonomi og S er til mere sportslig kørsel. Hvis det skal være rigtig off-road, er der en G-knap, der giver en mere direkte levering af kraften. Tilvælges DCT, tilvælges også ti kilo ekstra vægt, så Afrikaneren kommer til at veje 240 kg, mod 230 for versionen med manuelt gear.
Endelig er fodhvilerne blevet større, så der er mere plads når man står op ved terrænkørsel – og informationsdisplayets vinkel er blevet ændret, så man bedre kan aflæse i samme position.
Priserne starter ved 189.995 kr.
Specifikationer:
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam
|
Displacement |
998cm3 |
Bore & Stroke |
92.0 x 75.1mm |
Max. Power Output |
70kW/7,500rpm (95/1/EC) |
Max. Torque |
99Nm/6,000rpm (95/1/EC) |
FUEL SYSTEM |
|
Fuel Capacity |
18.8 litres |
Fuel consumption (WMTC mode) |
MT: 21.7 km/l (WMTC) |
DRIVETRAIN |
|
Clutch |
MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch DCT: 2 Wet multiple clutches |
Gearbox / Transmission Type |
Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes |
Final Drive |
O-ring sealed chain |
FRAME |
|
Type |
Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe |
CHASSIS |
|
Dimensions (L x W x H) |
2,335 x 930 x 1,475mm |
Wheelbase |
1,575mm |
Seat Height (STD position / Low position) |
870/850mm |
Ground Clearance |
250mm |
Kerb Weight |
230 kg (MT), 240kg (DCT) |
Turning Radius |
2.6m |
SUSPENSION |
|
Suspension (front) |
Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload adjuster and DF adjustment, 230mm stroke, 204mm axle travel
|
Suspension (rear) |
Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 220 mm rear wheel travel, 94 mm axle stroke |
WHEELS |
|
Wheels Front |
Wire spoke with aluminium rim |
Wheels Rear |
Wire spoke with aluminium rim |
Rim Size Front |
21M/C x MT2.15 |
Rim Size Rear |
18M/C x MT4.00 |
Tyres Front |
90/90-R21 tube type |
Tyres Rear |
150/70-R18 tube type |
BRAKES |
|
ABS system type |
2-Channel with rear ABS off switch |
Type Front |
310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads
|
Type Rear |
256mm wave hydraulic disc with 1-piston caliper and sintered metal pads. Also Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT model with additional slide type 1-piston caliper
|
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
Rally style negative LCD instrument display including: Riding Modes, Speedometer, Tachometer, Fuel, Gear position, ABS, HSTC, Odometer, Trip and Clock
|
Headlight |
Dual LED (1 High/1 Low) |
Taillight |
LED |
Indicators |
LED |