Honda Africa Twin får udstyrstvilling
Honda benyttede EICMA 2017 til at præsentere en anden udstyrsversion af Africa Twin, nemlig Africa Twin Adventure Sports. Standardversionen er også blevet opdateret til 2018 og på de fleste områder, er specifikationerne de samme. Du kan læse om 2018-standardversionen her.
Forskellen i forhold til standardversionen er, ifølge Honda, for at tilgodese chauffører, der vil køre rigtig langt på deres African Twin. Således er tankens volume øget med 5,4 L., så aktionsradius skulle blive over 500 km – afhængig af bagage, underlag og bildæk på selve chaufføren.
Men Adventure Sports er også velkørende hvor asfalten stopper og sammenlignet med standardversionen er den højere, med et fladere sæde og en mere oprejst køreposition. Sædet kan justeres 20 mm. i højden. Selve frihøjden er 20 mm højere end på standardversionen. Ligesom CRF400R Rally har Adventure Sports et 21/18 tommers egerhjul foran.
Showa affjedring foran og bagtil er naturligvis fuldt justerbare – med 22 mm ekstra frigang fortil i forhold til standardversionen. Affjedring bagtil kan justeres på et drejehåndtag.
Kåbe og vindskærm giver mere vindbeskyttelse, men er også større end på standardversionen. Vindskærmen er 80 mm højere. Der er kommet varmehåndtag og strømudtag for ekstra komfort. Motoren skal også have det godt og har derfor fået beskyttelse i form af en stor bundplade og ellers beskyttes Adventure Sport'en af et rørsystem, som vi kender det fra mange eventyrmaskiner.
Priserne starter ved 219.995 kr.
Specifikationer:
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam
|
Displacement |
998cm3 |
Bore & Stroke |
92.0 x 75.1mm |
Max. Power Output |
70kW/7,500rpm (95/1/EC) |
Max. Torque |
99Nm/6,000rpm (95/1/EC) |
FUEL SYSTEM |
|
Fuel Capacity |
24.2 litres |
Fuel consumption (WMTC mode) |
MT: 21.7 km/l (WMTC) |
DRIVETRAIN |
|
Clutch |
MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch DCT: 2 Wet multiple clutches |
Gearbox / Transmission Type |
Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes |
Final Drive |
O-ring sealed chain |
FRAME |
|
Type |
Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe |
CHASSIS |
|
Dimensions (L x W x H) |
2,340 x 930 x 1,570mm |
Wheelbase |
1,580mm |
Seat Height (STD position / Low position) |
900/920mm |
Ground Clearance |
270mm |
Kerb Weight |
243 kg (MT), 253kg (DCT) |
Turning Radius |
2.6m |
SUSPENSION |
|
Suspension (front) |
Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload and damping (compression & rebound) adjuster, 252mm stroke, 224mm axle travel
|
Suspension (rear) |
Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 240 mm rear wheel travel, 101 mm stroke |
WHEELS |
|
Wheels Front |
Wire spoke with aluminium rim |
Wheels Rear |
Wire spoke with aluminium rim |
Rim Size Front |
21M/C x MT2.15 |
Rim Size Rear |
18M/C x MT4.00 |
Tyres Front |
90/90-21 tube type |
Tyres Rear |
150/70-R18 tube type |
BRAKES |
|
ABS system type |
2-Channel with rear ABS off switch |
Type Front |
310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads
|
Type Rear |
256mm wave hydraulic disc with 1-piston caliper and sintered metal pads. Also Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT model with additional slide type 1-piston caliper
|
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
Rally style negative LCD instrument display including: Riding Modes, Speedometer, Tachometer, Fuel, Gear position, ABS, HSTC, Odometer, Trip and Clock
|
Headlight |
Dual LED (1 High/1 Low) |
Taillight |
LED |
Indicators |
LED |